Deel dit artikel
-

Goede resultaten voor Lastminute en Ebookers

Online reisbureaus Lastminute.com en Ebookers hebben het afgelopen kwartaal goed gepresteerd. Lastminute.com werd winstgevend in Engeland en Frankrijk en Ebookers zag de omzet stijgen en noteerde operationele winst in Engeland en Ierland. Ebookers kondigt aan op overnamepad te gaan.

De online reiswereld lijkt de klap van 11 september alweer helemaal te boven, gekeken naar de recente cijfers. Al snel na de aanslagen kwamen de online reisbureaus met optimistische cijfers over het herstel in aantal boekingen in de weken na 11 september. Inmiddels blijkt Lastminute.com sneller winstgevend te zijn geworden dan het eerder had verwacht.

Over het geheel is het Engelse Lastminute.com, dat behalve tickets en reizen ook geschenken is gaan verkopen via de site, nog verliesgevend. Het resultaat voor rente, belasting en afschrijvingen bedroeg 5,2 miljoen pond verlies, tegenover 10,6 miljoen pond vorig jaar. Het behaalde in het eerste kwartaal een omzet van 6,7 miljoen pond, tegenover 4,7 miljoen vorig jaar.

In Engeland noteerde Lastminute.com een winst (voor rente, belasting en afschrijvingen) van 293 duizend pond en 176 duizend pond in Frankrijk. In beide landen leed het bedrijf in het voorgaande kwartaal een verlies. Het bedrijf heeft nog 35 miljoen pond op de bank staan en analisten verwachten dat het zonder problemen in zijn geheel winstgevend wordt in het derde kwartaal van dit jaar. "Het is een goed resultaat", zegt Michael Steib van Morgan Stanley tegenover de Financial Times. "Twaalf tot vijftien maanden geleden waren er nog zorgen dat het bedrijf break-even niet zou halen en snel door zijn geld zou raken. Dit kwartaal zal mensen wederom vertrouwen geven dat zoiets niet zal gebeuren."

Ebookers noteerde een operationele winst in Engeland en Ierland. Het nettoverlies liep terug van 5,8 miljoen pond naar 3,5 miljoen pond. De omzet steeg met 54 procent tot 60,6 miljoen pond. De kaspositie van het bedrijf verbeterde met 2,4 miljoen pond tot een bedrag van 22,5 miljoen pond. Het gemiddeld bedrag dat besteed werd aan een boeking verminderde echter van 554 tot 514 pond.

Oprichter en CEO Dinesh Dhamija van Ebookers.com zegt in een persverklaring dat de effecten van 11 september inmiddels niet meer merkbaar zijn en dat zijn bedrijf op zoek is naar "substantiële bedrijven" in Europa voor een overname.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bas Hawinkels

Van harte concullega's! Het is goed om te lezen dat het niet alleen met ons, maar ook met jullie goed gaat. Reizen is en blijft een prima produkt om via Internet te verkopen, en ik vind het een goed teken voor de reis en Internetbranche dat zulke positieve berichten naar buiten komen. We hebben denk ik allemaal wel genoeg kommer en kwel verhalen gelezen de laatste tijd, tijd voor een wat meer postief bericht. Ook daar zal ElmarReizen z'n steentje aan bijdragen, de positieve resultaten worden binnenkort bekend gemaakt.

motormuisje

En nu maar hopen dat TUI (Travel Unie) dit ook {inziet; http://www.emerce.nl/archives/nieuws/EBusiness/13864.html }!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond