Deel dit artikel
-

Goedkope navigatiekastjes oorzaak winstdaling TomTom

TomTom heeft in het derde kwartaal de winst bijna zien halveren in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit kwam onder meer door tegenvallende verkopen van de navigatiekastjes en de bijkomende lage gemiddelde prijs van de systemen.

Het derde kwartaal werd er 31 miljoen euro winst geboekt. Vorig jaar was stokte de teller op 58 miljoen euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers.

Met de economische crisis en de bijbehorende daling in consumentenbestedingen voor elektronische producten, zag het bedrijf zich genoodzaakt om in de kosten te snijden. TomTom loopt volgens eigen zeggen voor op het schema om, in vergelijking met vorig jaar, dit jaar nog 90 miljoen euro besparingen rond te krijgen.

Concurrentie

Naast tegenvallende verkopen heeft het Nederlandse GPS-bedrijf last van andere bedrijven die locatiegebaseerde diensten aanbieden op de mobiele telefoon. Halverwege dit kwartaal werd lanceerde TomTom nog een eigen applicatie voor de iPhone. Deze werd bijna 80.000 keer gedownload. TomTom kreeg kritiek te verduren. De prijs van TomToms navigatiesoftware is tot 20 keer duurder dan wat andere producenten vragen voor navigatiediensten op hun Apple-telefoon.

De lagere vraag vanuit de consument naar de kastjes is volgens TomTom in lijn met de verwachtingen. Dit kwartaal haalde het bedrijf 255 miljoen euro omzet uit de verkoop van navigatiekastjes. (De omzet van Tele Atlas niet meegenomen.) In vergelijking met de omzet in dezelfde periode in 2008 (343 miljoen euro) een daling van 26 procent. Afgezet tegen vorig kwartaal is er sprake van een daling van 7 procent.

TomTom verkocht de afgelopen 3 maanden 2,58 miljoen apparaten tegen een gemiddelde prijs van 99 euro. De gemiddelde verkoopprijs van een TomTom kwam in het eerste kwartaal van dit jaar ook uit op 99 euro. In het vierde kwartaal vorig jaar was dit nog 100 euro en in het eerste kwartaal van 2008 kwam de gemiddelde verkoopprijs uit op 117 euro.

Tele Atlas

TomToms Tele Atlas behaalde dit kwartaal 47 miljoen euro winst, een daling van 8 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, maar een stijging van 3 procent wanneer het wordt afgezet tegen het tweede kwartaal in 2009.

Vorig jaar sloot Google nog een vijfjarige deal met Tele Atlas. Hiermee kreeg Google toegang tot de data van het kaartenbedrijf voor mobiele, online en desktop applicaties. Onlangs bevestigde Tele Atlas nog dat Google heeft besloten gebruik te maken van de eigen data voor de markt in de Verenigde Staten. Tele Atlas werd op dit punt buiten de deur gezet.

Bron foto: Martin Burns (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond