Deel dit artikel
-

Google aarzelend door met krantenadvertenties

Vier proeven hield Google afgelopen jaar met technologie om via internet opgegeven advertenties door te plaatsen naar papieren kranten. Het zoek- annex advertentiebedrijf lijkt onzeker over de vorm en de effectmetingen die hij aan adverteerders kan melden. In 2006 bouwde het bedrijf zijn bereik uit om ook advertenties te kunnen serveren op digitale audio en video.

Begin november begon Google zijn vierde proef in een jaar tijd om met zelf ontwikkelde technologie advertenties via internet aan te nemen en nu niet op het web maar krantenpapier te drukken. Met 100 adverteerders en 66 kranten uit Amerika zoekt het bedrijf naar de juiste vorm en techniek om zijn kunde ook buiten het web te exploiteren. De techniek staat nog zodanig in de kinderschoenen dat Google nog geen geld voor zijn dienstverlening vraagt.

Bij eerdere proeven trachtte Google zijn advertentiesysteem ook op die van tijdschriften aan te sluiten, maar daar wordt vooralsnog van afgezien. Met welke kinderziektes de bedrijven exact te kampen hebben, wordt niet duidelijk. De Washington Post meldt dat de recentste proef verlengd wordt tot eind januari. Wat er daarna gebeurt, blijft in het ongewisse.

Google ontwikkelde afgelopen jaren een techniek om naast zoekresultaten advertenties te tonen die inhoudelijk aan de initiële zoekopdracht zijn verwant. Internetgebruikers zouden daardoor sneller op de advertenties klikken. Enkel als een consument de commerciële uiting aanklikt, betaalt de adverteerder. Het bedrijf heeft de ambitie diezelfde techniek als het ware te exporteren naar de off line mediawereld. Daaronder vallen niet enkel kranten en tijdschriften, maar ook radio en televisie.

In januari 2006 nam het zoekbedrijf het bedrijf Dmarc over voor 102 miljoen dollar. Afhankelijk van Dmarcs prestaties komende twee jaar loopt dat bedrag op tot 1,1 miljard dollar. Dmarc ontwikkelde technologie om advertenties te ‘injecteren’ in digitale radio-uitzendingen per regio. Gezien de prestatieafhankelijke bonus verwacht Google veel van radioreclame. YouTube kwam voor 1,7 miljard dollar in Googles handen. Met die overname kocht Google een populair platform, geen technologie die zich nog moet bewijzen.

Sinds mei van dit jaar kunnen adverteerders videoreclames plaatsen via Googles advertentiedienst AdSense. Bovendien spreekt het internetbedrijf met verscheidene Amerikaanse tv-zenders om videoreclame te mogen mengen in hun video on demand-diensten. CBS is een van de proefkonijnen.

De krantenuitgevers die meedoen aan de nog lopende proef met Google zien de internetdienst als een manier om kleinere adverteerders bekend te maken met het medium papier. De New York Times is oprecht tegenover de Washington Post en zegt nieuwe, kleinere adverteerders via Google te willen vinden om ze daarna via een directe relatie zonder tussenkomst van de zoekmachine aan zich te willen binden voor langere tijd met aanbiedingen.

In oktober 2006 publiceerde Google zijn financiële resultaten over het derde kwartaal van het jaar. Daaruit bleek dat het bedrijf 2,7 miljard dollar omzet boekte. Dat is een toename van 70 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het merendeel van de omzet is afkomstig uit tekstadvertenties naast zoekresultaten en van geaffilieerde websites.

Bron foto: Robert Brook, overgenomen onder Creative Commons-licentie

Deel dit bericht

1 Reactie

Oof

Google's tests met krantenadvertenties gaan boven verwachting.  In de Washington Post verklaart Google 3X meer ad's te hebben verkocht dan verwacht. Kranten zijn enthousiast maar wat terughoudend, hoewel er meer kleine adverteerders worden aangetrokken die normaal niet adverteren. Of zoals een kranten-analist 't verwoordt:  Newspapers have priced a lot of small advertisers out of the newspaper; said John Morton, a newspaper industry analyst. Google's plan might be a way to bring them in he said. But it's early. We just don't know how much or for sure whether it's going to work

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond