Deel dit artikel
-

Google Chrome adverteert groot voorop Spits

Gisteren in Engeland, vandaag is Nederland aan de beurt. Google pakt groot uit met een paginagrote advertentie voorop de Sp!ts in Nederland en Metro in Engeland.

Vorige week verschenen de Mac- en Linux-versies voor Googles eigen web browser Chrome. Daarmee heeft het een volledige portfolio op de consumentenmarkt om de strijd op te nemen tegen Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox, Apple Safari en Opera.

In de online media regende het afgelopen week recensies. Die pakten veelal goed uit. De browser is snel en lijkt veilig. Een gebrek is de afwezigheid van een plug in-architectuur. Derde ontwikkelaars kunnen hun zelf geschreven toevoegingen op Chrome nog niet onder alle gebruikers publiceren. Die optie volgt later.

 

Om te profiteren van het online rumoer kocht Google in Nederland en Engeland paginagrote advertenties op de voorkant van de meestgelezen gratis kranten, Sp!ts in Nederland (vermeldingen) en Metro en billboards in Engeland (foto’s).

Google stuurt de Nederlandse krantenlezers naar Google.nl/Chrome.

Uit een peiling door Emerce op Twitter bleek dat het marktaandeel van Chrome in Nederland gemiddeld tegen de 5 procent zou liggen. Toen, een maand geleden, gebruike bijvoorbeeld 4,6 van de bezoekers aan Emerce.nl Googles browser. Vandaag is dat 5,7 procent, een toename van 24 procent.

In het oog springende reclame in Engeland:

 

De videoreclame behorend bij Chrome verscheen halverwege vorige week:

Google is niet de eerste om prominent reclame te maken voor een browser in een dagblad. In 2004 zamelden Firefox-gebruikers in verscheidene landen, waaronder in Nederland, geld in om gezamenlijk een pagina reclame in de krant te kopen. In Nederland verscheen die advertentie in maart 2006, ook in Sp!ts.

Grootschalige vermarkting van Chrome is een fors financieel risico voor Mozilla Firefox. Wanneer consumenten Firefox inruilen voor Chrome verliest Firefox reclame-inkomsten en daarmee de mogelijkheid om techneuten aan de browser te laten sleutelen. Firefox is namelijk in hoge mate financieel afhankelijk van de zoekopdrachten die men in de browser uitvoert. Die worden bij Google uitgevoerd, waar het bedrijf voor betaalt aan Mozilla. Dat contract kan onder druk komen te staan.

Foto’s: Leon Gerrits en Jori de Goede (c)

Deel dit bericht

6 Reacties

Wouter Blom - Stramark

Uit onderzoek van google zelf blijkt dat veel mensen niet eens weten wat een browser is. Als je dus wil aansluiten bij de gedachten van de mensen zou je deze advertenties dus anders moeten uitvoeren. Dus wat mij betreft: een Chrome browser view met daarin de uitleg over Google Chrome. Ook wordt niet verteld dat deze gratis is.

soboer

Ik gebruik zelf google chrome. Daarvoor gebruikte ik Firefox. Reden van de switch is dat ik Firefox te langzaam vind. Google chrome heeft enkele features waar ik vaak gebruik van maak. Zo is de adresbalk tevens een google searchbalk. Uitermate handig, vooral als je iemand bent die vaak googled. Goolgle Chrome werkt helaas niet op alle fronten zo goed als Firefox. Het heeft vaak problemen met het afspelen van flash filmpjes, het geluid dat spontaan wegvalt of dat het bestand helemaal niet wil afspelen. Jammer dat ze dit nog niet gefixt hebben.

jw

alleen de wat meer technische mensen gebruiken misschien GC. Firefox is inderdaad wat langzamer geworden en gebruik nu zelf IE8 waar ik tevreden over ben. Gratis is niet altijd goed.

Peper en zout

En hoe zit het met de add-ons voor Google Chrome. Van Firefox is bekend, dat het de browser (nog) trager maakt. Hoe is dat bij Chrome? Zelf zit ik op pr?-intel mac, voor welk Chrome niet wordt uitgebracht. Ik overweeg wel een nieuwe mac aan te schaffen.

Oscar Diele

Google Chrome voor Mac is inmiddels beschikbaar: http://www.google.com/chrome?platform=mac&hl=en. Ben zelf al een paar maanden tevreden gebruiker. Stuk sneller dan Safari of FireFox.

JW

Google is een grote privacybom.Ik blijf lekker Firefox gebruiken. 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond