Deel dit artikel
-

Google: ‘display advertenties onvolwassen’

Reclame met buttons en banners staat bij Google nog in de kinderschoenen. Volgens oprichter Sergey Brin zijn de zogeheten display advertenties onvolwassen, omdat ze nog niet contextueel relevant kunnen worden ingezet.

"Display advertenties bieden veel kansen, maar je moet niet vergeten dat het bij onze tekstadvertenties AdWords ook jaren heeft geduurd voordat er veel geld in om ging. Daarom denk ik ook dat het enige tijd zal duren voordat display adverteren uitgroeit tot een volwassen model."

Dat zei Google-oprichter Sergey Brin gisterenavond desgevraagd in de toelichting op de kwartaalcijfers.

"Grafische uitingen zijn op zich waardevol om een merk op te bouwen, maar je moet er wel voor zorgen dat ze zeer gericht worden uitgeserveerd. De juiste advertentie moet aan de juiste sitebezoeker worden getoond. De opbrengst daarvan is niet per definitie een doorklik naar een site."

De zoekmachine werd in april 2007 een speler op de display-markt toen het een overnamebod van 3,1 miljard dollar uitbracht op DoubleClick. Eurocommissaris Neelie Kroes keurde de overname in maart 2008 goed.

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers vertelde Googles directievoorzitter Eric Schmidt dat er voor de voormalig baas van DoubleClick, David Rosenblatt, een nieuwe positie is gecreëerd: ‘President display business’. Hij is verantwoordelijk voor de versmelting van grafische reclame-uitingen met Googles contextbiedende advertentiemachine en meetsystemen.

Google zoekt nog naar de beste posities in zijn netwerk om buttons, banners en skyscrapers te vertonen. De eerste gedachten gaan uit naar online games, Youtube en profielensite Orkut.

Het zoekbedrijf boekte in het derde kwartaal van 2008 een omzet van 5,5 miljard dollar, een toename van 31 procent in een jaar. De nettowinst steeg in diezelfde periode met 26 procent tot 1,4 miljard dollar.

Foto: mynameispaul (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond