Deel dit artikel
-

Google plugt mobiel bij MKB

Te weinig bedrijven en winkels hebben hun website geoptimaliseerd voor mobiel internet. Google is daarom een campagne begonnen om organisaties voor te lichten over het ‘mobiliseren’ van hun digitale kanalen.

In het buitenland heet de campagne Get Mo, ‘Get Mobile’. Begonnen in Amerika rolt de actie nu uit over andere landen. Na de Engelse taalgebieden zijn nu de Duitse, Franse en Spaanse aan de beurt. Een woordvoerder van het Nederlandse kantoor zegt dat ook hier binnenkort aan de mobilisering van het bedrijfsleven zal worden gewerkt.

Op HowToGoMo.com kunnen instanties een eenvoudige zelftest doen. Ze geven de URL van hun website in en krijgen te zien hoe hun vaste site presteert op mobiele dragers. Bovendien krijgen ze er tips hoe ze hun site voor mobiel kunnen optimaliseren. Dat betekent lang niet altijd dat er een app moet komen, want het redirecten naar een gestripte versie van de site kan ook al volstaan.

Uit een Duits onderzoek blijkt, dat slechts 37 procent van de sitebeheerders zijn online kanaal heeft geoptimaliseerd voor mobiele dragers.

In de aanloop naar het Mobile World Congress in Barcelona afgelopen februari werd Google duidelijk dat zelfs de grootste toeristische publiekstrekkers amper tot geen mobiele sites hebben. Het Amerikaanse bedrijf maakte daarom voor onder meer F.C. Barcelona een mobiele site, zodat de marketingafdeling van de Spaanse club de effecten kon gaan meten van het dragergerichte design.

Eerder deze week werd bekend, via cijfers van toezichthouder OPTA, dat het aantal mobiele internetaansluitingen in Nederland vorig jaar is gegroeid van vijf naar 8,2 miljoen.

Grote Nederlandse sites melden dat tussen de vijf en vijftien procent van hun siteverkeer inmiddels afkomstig is van mobiele dragers, zowel telefoons als tablets.

Begin volgende maand zullen tijdens Mobile Convention Amsterdam de Mobile Media & Marketing Awards worden uitgereikt.

Google houdt, met een aantal lokale marktpartijen, sinds begin deze maand een andere voorlichtingscampagne voor het MKB. Met Nederland Verdient Online probeert het technologiebedrijf lokale ondernemingen ook klaar te stomen om meer handel te drijven via hun websites.

Foto: James Cridland (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

relatiegeschenken

Wij hebben gelijk even onze relatiegeschenken site bekeken in de test. Gaat goed! Een topscore

Valerie

Vivango kan uw website ook toegankelijk maken voor alle smartphones

Bernard-Jan Bierens - MOPACT

Geïnspireerd door HowToGoMo voor Nederlandse MKB ondernemers…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond