Deel dit artikel
-

Google schikt met EU

Google past de presentatie van zijn zoekresultaten aan om tegemoet te komen aan bezwaren van de Europese Commissie. Dat meldt onder meer The New York Times.

Zo krijgen verwijzingen naar resultaten van concurrerende diensten een duidelijke plaats tussen de diensten die Google zelf biedt en die laatste krijgen ook hun eigen markering. Als Google zijn eigen dienst promoot, zal zij daarnaast specifiek verwijzen naar resultaten van concurrenten als Yelp of TripAdvisor. Die laatste had eerder bij de EU geklaagd. Al sinds 2010 loopt er een onderzoek naar de dominante positie van Google.

Aan het zoekalgoritme zelf hoeft naar verluidt niets te worden veranderd. Ook zouden geen concessies zijn gedaan ten aanzien van meer specialistische diensten als Google Shopper en Google Flight.

De veranderingen, die nog niet door de EU zijn bevestigd, worden pas na testen doorgevoerd en gelden alleen in de EU.

Google heeft inmiddels alweer een klacht aan zijn broek hangen. Fairsearch Europe, waarin onder meer Microsoft, Nokia en Oracle zitten, verwijt Google machtsmisbruik op de mobiele markt.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan

Het zou de EC en de gebruikers sieren als zij op school beter opletten en hun best doen. Dan begrijpen zij beter hoe iets werkt of anders kan. Dan breng je zelf iets beters op de markt i.p.v. huilie, huilie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond