Deel dit artikel
-

Google staakt ondersteuning QR-codes in Places

De mogelijkheid voor retailers om met QR-codes een brug te slaan tussen de fysieke omgeving en het web met behulp van Google Places is niet meer mogelijk. Retailers die Google Places gebruiken, zullen niet langer in hun dashboard de mogelijkheid vinden om een eigen unieke QR-code aan te maken.

Retailers konden een QR-code aanmaken waarmee bezoekers van de bakstenen winkel snel en makkelijk informatie over de winkel of uitbating op hun mobiele telefoon zagen verschijnen. Met het scannen van de code kregen passanten op hun beeldscherm extra content, zoals informatie over openingstijden, menukaarten en kortingsbonnen.

Blumenthals ontdekte dat de optie om een dergelijke code aan te maken was verdwenen uit het dashboard van Google Places. In een reactie laat Google weten bezig te zijn met nieuwe mogelijkheden die klanten makkelijk via hun mobiel naar extra informatie over lokale retailers moet leiden.

Het lijkt er op dat QR, nu Google sterker inzet op NFC, moet wijken. Google test momenteel een mobiel betalingssysteem met NFC-technologie, waar ook makkelijk dit soort aanvullende informatie in kan worden opgenomen.

Google begon eind 2009 nog met een proef waarbij de meest favoriete lokale gelegenheden een QR-code kregen toegestuurd. Winkels, musea, cafés en andere publiekslievelingen konden die codes op hun winkelruit plakken. Het ging hier om een experiment waarbij honderdduizend winkels in 9.000 steden werden benaderd.

Deel dit bericht

3 Reacties

Sjors Molenaar

Vreemde actie van Google… Ik heb nl. juist het gevoel dat QR codes steeds meer gemeengoed aan het worden zijn. Marketing campagnes worden steeds vaker ondersteund door QR codes om de connectie tussen offline en online te realiseren en dat ook meetbaar te maken. Met name die meetbaarheid is wat mij betreft hét grote voordeel van QR codes voor ondernemers en marketeers. Dus zou Google daar ook in mee moeten (blijven) gaan.

Bas Groot

Eens met Sjors; hier is wat politiekerigs aan de hand. Je ziet die QR codes eindelijk overal, het werkt, en telefoons kunnen er (eindelijk) ook wat mee. Waarom zou je ermee stoppen, ik kan geen andere reden bedenken dan een commercieel-strategisch belang om iets anders te gaan pushen wat Google beter uitkomt. En juist Google zou beter moeten weten.

Immers, die QR codes zijn ideaal voor op brochures, abri-posters, aanplakbiljetten, winkelmateriaal en verpakkingen, en dat sluit juist zo mooi aan. Ik zie lokale restauranthouders nog geen flyertjes laten maken met een NFC of RFID chipje erin gebakken en dan nog moet je op de flyer zetten dat je je telefoon erbij moet houden.

Aan de andere kant, het opent wel weer allerlei mogelijkheden voor derden en niche spelers om dit over te pakken, want die behoefte aan fysiek->mobiel->web blijft en als derde kun je ook prima een GoogleMapsje met zo’n druppeltje aanscripten.

En ik vind QR codes mooier om te zien, het zijn gewoon gave dingetjes. Het goede nieuws van NFC bij de consumenten door de strot duwen is dat die oelig gestylede gekleurde driehoekjes van Microsoft er tenminste nooit gaan komen. Bill Gates zei al een keer in een dubbelinterview met Steve Jobs dat hij graag wat van Jobs z’n goede smaak zou hebben…

Marjolein

Weer zo’n voorbeeld dat Google ineens de stekker ergens uittrekt, leuk voor de winkeliers die er gebruik van maken en de code moeten/willen aanpassen…Het nadeel van gratis diensten van een (veel te) machtig concern.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond