Deel dit artikel
-

‘Google Stadia mist interne doelen met grote marges’

Googles gamedivisie Stadia mist de interne maandelijkse doelen voor omzet en controlerverkopen met honderdduizenden, aldus Bloomberg.

Het persbureau baseert zich daarbij op interne bronnen bij Google die enkel anoniem willen optreden. Google Stadia zou een gameplatform worden dat de spellenindustrie op zijn kop zou zetten. Voor pakweg tien euro per maand zouden gamers veel spellen onbeperkt vaak kunnen spelen. Grote, bekende spellen zouden ze kunnen kopen.

Vele miljoenen dollars maakte de techgigant vrij om zijn ambitie vorm te geven. Er werden zelfs eigen gamestudio’s aangelegd om in eigen beheer spellen te ontwikkelen. Die zouden naast de titels van grote uitgevers komen te staan.

De belofte blijkt echter groter dan de praktijk. Waar andere platformen honderden games huisvesten, komt Stadia niet verder dan tachtig. En de eigen Google-games gaan voor eeuwig de vriezer in, want de bouwstudio’s zijn al weer gesloten.

Googles initiatief heeft toch effect, want Microsoft en Amazon investeren serieus in een vergelijkbaar Netflix-achtig model voor gamestreaming. Het evangeliewerk is al gedaan en beide partijen hebben een betere staat van dienst met het exploiteren van eigen werk dan de zoekmachine.

Foto: Falco Ermert (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond