Deel dit artikel
-

Google stapt in online reismarkt met overname ITA

Google heeft 700 miljoen dollar op tafel gelegd voor de aankoop van ITA, een softwarebedrijf voor vluchtinformatie. Hiermee dringt de zoekmachinegigant de online reismarkt binnen.

Met de overname wil Google nieuwe zoekfunctionaliteiten ontwikkelen waarmee gebruikers online makkelijker reisinformatie kunnen vinden. ITA organiseert data van bijvoorbeeld vliegtickets, vluchttijden en prijzen voor bijvoorbeeld bookingssites. Volgens Google wordt het nu makkelijker voor consumenten om vluchten en de bijbehorende prijzen te vergelijken.

Bedrijven uit de reisbranche zijn vanzelfsprekend bezorgd. Onder meer reissite Kayak sprak al zijn zorgen uit over de overname. Andere spelers vragen zich af of ITA nog wel vluchtinformatie blijft vertrekken aan andere partijen dan Google. Google zelf is niet bang voor antitrustmaatregelen omdat het geen concurrent is van ITA en omdat het deals van ITA, met andere spelers zal respecteren. Als Google een belangrijke bestemming wordt op vluchtgegevens op te zoeken, zullen andere kleinere spelers hier wellicht de dupe van worden.

Bing van concurrent Microsoft biedt als wel vluchtinformatie binnen de eigen zoekmachine. Hiervoor wordt de technologie van ITA gebruikt. Google verwijst bij zoekopdrachten naar vluchten door naar andere sites.

Na de aankoop van AdMob voor 750 miljoen dollar, is de acquisitie van ITA de vierde grootste in Googles bestaan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond