Deel dit artikel
-

Google zet volgende stap in social search

Google toont in de zoekresultaten van Google News hoe vaak een artikel is gedeeld. Wanneer een gebruiker op de ‘Shared By’-link klikt, wordt hij doorgeleid naar Google Realtime search, voor een overzicht van de mensen die het bewuste nieuwsartikel hebben gedeeld via sociale media als Twitter, Facebook en MySpace.

Google lijkt het langzaam uit te rollen. Nog niet iedereen krijgt de resultaten te zien. Naast de ‘Shared By’-link, is er bij zoektermen die populair zijn op bijvoorbeeld Twitter en Facebook, onder een zoekresultaat een blokje te zien met daarin recente updates vanuit de verschillende sociale netwerken.  

Bing personaliseerde onlangs nog de zoekresultaten met ‘likes’ uit Facebook. Een gebruiker van Bing moet op basis van opt-in de zoekmachine koppelen aan een Facebook-account, voor de ‘likes’ van vrienden bij de zoekresultaten worden getoond. De zet van Google is anders in die zin dat het openbare resultaten toont van alle sociale netwerk-gebruikers en niet alleen van vrienden.

Marissa Mayer van Google sprak zich onlangs nog uit over het feit dat Facebook niet geheel doorzoekbaar is voor Google.
 
Een andere al bestaande uitbreiding van social search van Google staat in Google Labs. Wanneer de gebruiker is ingelogd in zijn Google-account, verschijnt onderaan de zoekresultaten een box met 2 resultaten uit zijn online sociale omgeving. Google kijkt daarbij naar sociale netwerken die zijn hebt opgegeven in het Google-profiel. Social Search is nog in ontwikkeling, te vinden in Google Labs waar de gebruiker het handmatig moet inschakelen.

Het web dat nu nog voornamelijk wordt gedomineerd door hyperlinks, waarmee zoekmachines als Google hun voordeel doen, schuift meer en meer op naar een omgeving die wordt aangedreven door sociale verbanden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond