Deel dit artikel
-

Gratis boeken, kranten, muziek via WiFi bij Starbucks

Bezoekers van Amerikaanse Starbucks-filialen krijgen te maken met een nieuw soort leestafel. Het bedrijf biedt zijn bezoekers gratis wifi-toegang om hen vervolgens een digitale leestafel te presenteren met gratis muziek, kranten, boeken en films.

 

Afgelopen week ging daartoe het zogeheten Starbucks Digital Network van start. In alle 6.800 filialen van de koffieketen in Amerika hoeven klanten enkel hun laptop, tablet of mobiele telefoon aan te zetten om het voorgeselecteerde digitale vermaak tot zich te nemen.

Digitale boeken, muziek en kranten zijn gratis binnen de muren van het Starbucks-filiaal. Wie echter de genuttigde digitale consumpties mee naar buiten wil nemen, moet de publicaties kopen. Starbucks ontvangt een vergoeding voor iedere verkoop die het helpt realiseren.

Bezoekers van de koffiewinkel vinden op de hyperlokale portaalsite ook nieuws, tips en Foursquare-informatie over de directe omgeving van de winkel. Deze constructie heeft enige trekken van wat in de retailwereld met narrowcasting wordt aangeduid.

Hiertoe werkt men samen met partijen als Apple iTunes, The New York Times, Wall Street Journal, Snagfilms, Men’s Health, Runner’s World, Yahoo, LinkedIn, The Weather Channel, HarperCollins en Penguin Group.

De portaalsite is in HTML5 geschreven waardoor het mogelijk is de locatie van de klant te bepalen en het aanbod op zijn situatie af te stemmen. Een aardigheidje daarbij is dat een klant tijdens het lezen van een boek zijn iPad sluit, naar een ander filiaal verkast en daar vervolgens op de laatst bekeken bladwijze weer door kan gaan met lezen waar hij was gebleven.

Starbucks heeft maandelijks 30 miljoen bezoekers die behalve koffie en koekjes nemen ook komen internetten. Gemiddeld bevindt een internetklant zich voor de periode van een uur in de winkel.

De uitrol van het Digital Network verloopt niet helemaal vlekkeloos, blijkt uit deze beschrijving van iemand die wilde aanschuiven aan de digitale leestafel.

Door te werken met voorgeselecteerde medialeveranciers kan Starbucks exact meten wie wanneer wat leest en voor hoe lang. Bovendien ziet het bedrijf welke apparaat de klant daarvoor gebruikt en hij eventueel digitale media aanschaft tijdens zijn verblijf in het koffiehuis.

In Nederland exploiteren bedrijven als La Place McDonalds en de NS een landelijk dekkend netwerk van portaalsites. Deze bevatten echter zeer summiere informatie over de locatie waar de klant van deze bedrijven zich op dat moment bevindt.

Starbucks fabriceerde een sfeerimpressie:

Een tweede nieuwe digitale component in Starbucks’ online strategie is om de iPhone-applicatie van Starbucks‘ klantenkaart geschikt te maken om mobiele betalingen te verrichten. Dat kan nu bij wijze van proef bij 300 filialen in en rondom New York City.

Foto: dichohecho (cc)

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond