Groeispurt mobiel breedband ontketent concurrentieslag

De mobiele operators richten zich dit jaar, bijna zonder uitzondering, op mobiel breedband. De markt zet een groeispurt in en de stevige competitie op dit gebied maakt dat de telecomspelers de consument lokt met lage prijzen om een stevig marktaandeel te verkrijgen.
Dat stelt Strand Consult in de voorspellingen die het consultancybureau geeft voor 2009. Mobiele operators die in de markt willen blijven met de sterke competitie en de lage prijzen zijn genoodzaakt om een streng kostenbeleid te voeren en zichzelf te blijven vernieuwen.
De financiële recessie maakt de consument prijsbewust, stelt het consultancybureau. Bedrijven die producten aanbieden tegen een goede prijs zijn succesvol. Concurrenten die een duurder product aanbieden zonder zich daarmee te onderscheiden van andere telecomspelers gaan een moeilijk jaar tegemoet. Mobiele operatoren zullen het gedrag van de prijsbewuste klant vooral merken bij de consumenten die overstappen van een vaste lijn naar een mobiele verbinding.
Goedkoop of innovatief
De markt van mobiele telefoons zal verdeeld zijn in de goedkope basisapparaten en de innovatieve producten met een slim design. Bijna alle verkopen van mobiele telefoons zijn vandaag de dag een vervanging voor een ouder model. Consumenten kiezen of voor een goedkoop model met de functies die ze echt nodig hebben, of voor een designproduct met een hoog statuswaarde. De markt tussen deze twee voorbeelden in zal gelimiteerd zijn in zijn mogelijkheden.
In landen waar de mobiele breedbandpenetratie boven de vijftien procent ligt, kampen DSL-providers met klanten die een mobiele breedbandaansluiting verkiezen boven een DSL-aansluiting.
MVNO’s
Mobiele operatoren stellen alles in het werk om extra capaciteit te kopen en de mobiele breedbandnetwerken uit te breiden. Andere investeringen worden tot een minimum beperkt. Onder meer investeringen die het bereik moeten verbeteren, worden op een lager pitje gesteld en hebben komend jaar geen prioriteit.
De markt voor mobiele virtuele netwerk operators zal blijven groeien in 2009, vooral in Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië. Er zullen nieuwe types MVNO’s ontstaan die gebaseerd zijn op data, enkelen hiervan ontstaan uit de IT-industrie. Sommigen van deze MVNO’s worden ingericht als mobiele internet service provider en anderen richten zich op het leveren van datadiensten.
Technologieën, winnaars en verliezers
De aandacht zal komend jaar uitgaan naar een groot aantal technologieën waaronder DSL, FttH (fibre to the Home), Wimax, UWB en DVB-H. Over FttH is Strand Consult sceptisch. De vraag is nog maar of de fibre-providers genoeg klanten kunnen aantrekken om de hoge investeringen eruit te halen.
GSM, UMTS en LTE zijn de technologieën die het beter zullen doen. De ontwikkeling die is ingezet met de introductie van 3G en UMTS zal zich snel blijven ontwikkelen. Consumenten zullen laptops met ingebouwd mobiel breedband op grote schaal omarmen. Veel CDMA-operators zullen overstappen naar GSM/ UMTS.
Naast de andere voorspellingen die het consultancybureau geeft, onder meer over de grotere rol die weggelegd is voor (betaalde) mobiele diensten, is terug te lezen op de site van Strand Consult. Ook de eerdere jaarvoorspellingen zijn hier terug te vinden.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Paul
In hetzelfde artikel van Strand Consult vind je ook een m.i. intrigerend statement m.b.t. de iPhone: "It is no secret that we here at Strand Consult have been critical about the iPhone, on the other hand our analyses during 2008 have shown that there is not one operator that has increase their turnover, revenue or improved their market share due to the iPhone. In our latest iPhone analysis LINK we document that a number of operators have issued profit warnings based on the iPhone. We have documented that the closer partnership you have with Apple, the worst business case the iPhone becomes from an operator?s point of view. We are somewhat shocked by the enormous focus there has been on the functionality of a telephone that has such a tiny share of the market and we feel it is sad that there is not more focus on the functionality of the billions of telephones that customers have actually purchased and are using every day." Ik zie de iPhone ook niet veel meer als een prachtig voorbeeld van hoe je veel gebruiksvriendelijkheid kan creeren.
Guus
@PaulHet interessante is dat de consument het iPhone concept waardeert. En de power van de consument maakt dat grote spelers uit Telecom industrie van Nokia, Samsung tot Google (Android) en Microsoft bezig zijn met Touch screens phones en App Stores. De groei van het kleine marktaandeel van het door Apple neergezette concept zal op aandrang van de consument door zijn concurrenten versneld worden. En van "the functionality of the billions of telephones that customers have actually purchased" heeft de consument de afgelopen jaren duidelijk gemaakt dat ze er in de bestaande vorm zo goed als niets mee kunnen of willen, anders dan de basis functies als bellen, sms'en en foto's maken.Apple, als Telecom outsider, heeft laten zien dat de consument te verleiden is tot intensief gebruik van internet toepassingen op de telefoon. Strand Consult kan het niet meer tegenhouden.
Marc
Belachelijk!Alle mobiele operators weten dat ze niet genoeg bandbreedte hebben in de lucht om al die mobiele internetters met hun laptop te bedienen. Dit gaat ten koste van de kwaliteit/snelheid voor gebruikers van het mobiel internet op de telefoon. Denk maar aan al die mensen die op hin laptop hun mail in Outlook met attachements in lezen en zware foto's uploaden. En juist in het mobiel internet op de telefoon zit de grote groei in die de mobiele internet industrie een boost kan geven. Niet de laptop want die kan al worden bediend met Wifi en in de toekomst WiMax netwerken. Maar goed, de telecom providers willen meer omzet behalen en draadloos internet op de laptop is meer omzet. Kortom; de operators willen de concurrentie aangaan met de kabelaars en de vaste providers maar zijn daar nog lang niet klaar voor en misschien ook niet geschikt voor.Schoenmaker blijf bij je leest! en verbeter maar eerst je dienstverlening van internet op de mobiele telefoon. Daar is nog genoeg te doen qua snelheid.