Deel dit artikel
-

Grootste deel Olympisch internetverkeer naar NBCOlympics.com

De website NBCOlympics.com kreeg van alle Olympische websites in Amerika het grootste aantal bezoekers, dit volgens onderzoek van Jupiter Media Metrix. De topdag was op 21 februari, vier dagen voor het einde van de spelen, toen de site twee miljoen unieke bezoekers kreeg. Op nummer twee stond die dag de Olympische site van CNN, CNNSI.com, met 683.000 bezoekers. Op de derde plaats eindigde SaltLake2002.com, dat op die dag 666.000 unieke bezoekers kreeg te verwerken.

Onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix heeft samen met Mercury Interactive, dat is gespecialiseerd in het testen van de prestaties van bedrijven, gekeken naar de prestaties van de sites van NBCOlympics.com , Olympics.com (beide officiële Olympische sites), SaltLake2002.com , CNNSI.com en het Olympische kanaal van ESPN.com.

Volgens Jupiter had 'winnaar' NBCOlympics.com wel te lijden van "relatief zwakke technische prestaties". Zo duurde het gemiddeld 9 seconden voordat klikken op een url een reactie tot gevolg had, tegenover een gemiddelde responstijd van 7 seconden bij de andere Olympische websites.

Volgens Mercury Interactive was 99,2 procent van de url's op de onderzochte sites toegankelijk, waarbij het in zes procent van de gevallen langer dan acht seconden duurde om binnen te komen. Voor wat betreft het doen van transacties (zoals het bestellen van souveniers) duurde het volgens de onderzoekers in 13 procent van de gevallen langer dan acht seconden voordat er toegang kon worden verkregen, in vijf procent van de gevallen lukte dat zelfs helemaal niet. Volgens Jupiter zijn de resultaten wel een stuk verbeterd ten aanzien van vorige Olympische Spelen, maar de transactietijden blijven volgens het bureau "problematisch".

NBC zelf verklaart het succes van hun website uit "de kracht van cross-media promotie voor speciale gebeurtenissen", aldus een onderzoeker van Jupiter. Een onderzoeker van Mercury Interactive is minder positief gestemd: "Vanuit een technisch standpunt hebben de websites weliswaar goed gefunctioneerd, maar het is juist het problematische gebied van de zakelijke online transacties waar bedrijven hun omzet uit moeten halen."

Nielsen Netratings heeft ook onderzoek gedaan naar de bezoekcijfers van Olympische websites, maar daarvan zijn tot nu toe alleen tussentijdse cijfers bekend. Dit bureau constateerde een piek op 17 februari, toen de finales waren van het kunstschaatsen voor vrouwen. Voor NBCOlympics leverde dat 1,9 miljoen bezoekers op (met een gemiddelde bezoekduur van acht minuten), voor Olympics.com waren dat er 1 miljoen (die gemiddeld 9 minuten op de site bleven). Nielsen Netratings merkt daarbij op dat op deze dag het aantal bezoekers vanaf de werkplek het aantal bezoekers vanuit thuis overtrof.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond