Grote belangstelling voor Twitter van multinationals
Verscheidene multinationals tonen belangstelling om berichtendienst Twitter op grote schaal in te zetten voor klantcontact.
Ford, JetBlue, Microsoft en Pepsi behoren tot de eerste grote gebruikers van CoTweet. Het startende bedrijf staat medewerkers van deze ondernemingen toe om Twitter-contacten met klanten te beheren, monitoren en op te volgen.
Tijdens The Next Web-conferentie in Amsterdam zei directeur Jesse Engle dat er nu al, in de nog besloten testfase, 560 berichten per uur worden verstuurd. De webdienst heeft 1.000 gebruikers. Vierduizend ondernemingen hebben zich aangemeld om de dienst te gebruiken zodra deze officieel van start gaat.
Met CoTweet hebben de bedrijven een dienst in handen waarmee ze binnenkomende Twitter-vragen door kunnen sturen naar de meest geschikte medewerker binnen de onderneming. Het systeem legt als het ware een goed beheersbare verbinding tussen de Twitter-klant en de helpdesk.
Het bedrijfsmodel is eenvoudig. Bedrijven betalen abonnementsgeld, afhankelijk van het aantal medewerkers dat CoTweet gebruikt.
Bonin Bough, baas Digital & Social Media van PepsiCo, neemt Twitter serieus als marketingkanaal, maar “de mening van een kleine, vocale groep klanten is niet per se representatief voor alle klanten. We zien Twitter als een early warning system”, aldus de Amerikaan eerder deze maand op het Mesh-congres in Canada.
Binnenkort gaat een andere professionele Twitter-dienst van start. Salesforce.com stelt zijn klanten in staat om, voor minstens 1.000 dollar per maand, op Twitter mee te luisteren of en hoe er over de onderneming wordt gesproken. Die informatie wordt verzameld en kan worden gebruikt om, bijvoorbeeld, helpdeskpagina’s te maken of als input voor productontwikkeling.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
Stefan
Een interessante ontwikkeling, zeker in de zin van 'hoe gaat Twitter zijn geld verdienen'. En klantcontact is altijd al enorm belangrijk geweest. Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkbaar is.
Olivier Bloemendaal
@Stefan: Twitter ontvangt helemaal niets voor deze ontwikkeling. Het zijn bedrijven die apps hebben ontwikkeld die gebruik maken van de API van twitter. Ik gebruik sinds een week ook CoTweet en bevalt uitstekend!
Erwin Boogert - Emerce
@Olivier, ik ben benieuwd naar je ervaringen. Wat vind je er wel en niet prettig of handig van?
harold
Waren die mulitnationals ook niet allemaal actief op Second Life?
Maurice Beerthuyzen
Inderdaad Harold.. they never learn… er zijn ook tig andere manieren om dit te organiseren zonder dat je daar dure tools als bedrijf voor aanschaft; schaf eens Googlereader aan, bijvoorbeeld. Het gaat helemaal niet om de techniek, maar hoe je met klantreacties omgaat en hoe je dit als mensen onderling organiseert. Komen er dan ook aparte applicaties voor facebook, hyves ed?