Deel dit artikel
-

Habbo gaat crossmedia

Het virtuele spel Habbo Hotel, dat in Nederland door de Telegraaf Tijdschriften Groep (TTG) is opgezet samen met het Finse Sulake Labs, wil uitbreiden naar andere media. Daarbij wordt gedacht aan televisie, radio en tijdschriften. Dat vertelde Christian Batist van Habbo woensdag op het Jaarcongres TV en Internet in Bussum.

De plannen zijn nog niet erg concreet, zo moest Batist toegeven. “We zijn ons nog aan het oriënteren. In elk geval doen we al wel iets met mobiele telefonie.” Er is volgens Batist nog verschil van inzicht over de te volgen koers. “Een deel van het bedrijf vindt televisie vooral geschikt voor marketing, in dat geval zouden we naar reguliere televisie moeten kijken. Gaat het om interactieve concepten, dan ligt internet tv (IPTV) meer voor de hand.” Niettemin is het de bedoeling dat volgend jaar al met diverse crossmedia projecten wordt begonnen.

Habbo zet internationaal met 3,4 miljoen unieke gebruikers zo’n 30 miljoen euro per jaar om, waarvan Nederland tien procent voor zijn rekening neemt. Een belangrijk deel van de omzet wordt gerealiseerd via de verkoop van “virtuele meubels” waarmee gebruikers hun hotelkamer kunnen opvrolijken. Het platform richt zich op jongens en meisjes in de leeftijdscategorie van twaalf tot twintig jaar.

Sulake overweegt het concept echter ook naar andere leeftijdsgroepen uit te breiden. Batist: “Je zou kunnen denken aan virtuele kamers waar ouderen kunnen klaverjassen.” Sowieso zal Habbo Hotel in de loop van volgend jaar in China, Brazilië en Rusland worden gelanceerd, maar ook daar zal het bedrijf zich in eerste instantie op tieners richten.

Ook wil Habbo gebruikers nog meer gaan stimuleren om actief deel te nemen aan het spel. Habbo kampt momenteel met zeker 1,2 miljoen lege kamers, virtuele werelden waar niets gebeurt. “We zitten er aan te denken om een deel van de content op de website te etaleren,” aldus Batist. “Mogelijk via vrij toegankelijke weblogs van gebruikers.”



Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!