Deel dit artikel
-

“Handelsmissie slechts een start”

Het eerste partnercontract als gevolg van de handelsmissie High Tech Connections, die deze week in San Jose plaatsvindt, is getekend. De Nederlandse distributeur Dupaco gaat samenwerken met het Amerikaanse Urchin.

Dupaco gaat een product van Urchin distribueren. De deal heeft naar schatting een waarde van 250.000 dollar. Dupaco had voorafgaand aan de conferentie geen contact met Urchin gehad.

De reacties van de Nederlandse delegatie op de handelsmissie zijn verschillend. Een positief gevoel overheerst. Dat viel op te maken uit het aantal opgestoken handen als antwoord op de vraag wie iets aan de handelsmissie heeft gehad, die staatssecretaris Karien van Gennip stelde tijdens de afsluiting van de missie. Toch zijn er ook minder enthousiaste reacties te horen. Zoals een ondernemer zei: "Het is nog maar de vraag of het voor mij concreet wat gaat opleveren."

Ook is er vanuit de meegereisde Nederlandse delegatie veel commentaar op het 'matchmaking', onderdeel van het doel van de High Tech Connections. Er blijkt niets te zijn geregeld voor Nederlandse en Amerikaanse ondernemers om elkaar te ontmoeten buiten de netwerkborrels. "Het is niet duidelijk welk bedrijf iets voor je kan betekenen. Je staat de hele avond naar naambordjes te turen, om vervolgens te concluderen dat je de hele avond met mensen hebt gepraat die zakelijk niets voor je kunnen betekenen", aldus een andere ondernemer.

Dimmen
Bart Fehmers, general manager van IBM in Nederland, ziet het zonniger in. "Dit is een eerste stap in de goede richting. Het eerste VOC-schip is ook niet direct goed gevaren." Fehmers vindt dat Nederlanders nog teveel 'dippen' (denken in problemen). "We zouden meer moeten 'dimmen' (denken in mogelijkheden)."

Ook Johan Doruiter, general manager van Oracle in Nederland, heeft een goed gevoel over de afgelopen twee dagen. "Het wordt een uitdaging om dit initiatief naar een volgend niveau te brengen. Bedrijven, overheid en de academische wereld moeten samenwerken om dit tot een succes te maken."

Ruim de helft van de Nederlandse delegatie gaf aan weer naar Silicon Valley terug te keren. Ook een ruime meerderheid van de Amerikanen gaf aan graag op de uitnodiging van HP's general manager Erik van der Meijden in te gaan om eens in Nederland te komen kijken. "Het lijkt me een goed idee om het vervolg van de High Tech Connections over twee jaar in Nederland te houden."

Deel dit bericht

4 Reacties

rudy

Leuk voor Dupaco … geeft aan dat hun inkoop mogelijk beter onder controle hebben dan de verkoop. Wij hebben hier vier weken op een offerte moeten wachten van SUN apparatuur. Nooit gehad en dus hebben we uiteindelijk maar elders ingekocht. Schijnbaar kunnen ze het zich veroorloven om klanten verder te negeren. Duidt er mogelijk op dat het beter gaat in de branche 🙂

Peter Lips

Ik wil graag reageren op de opmerkingen over "matchmaking" tijdens het High Tech Connections Forum. Het doel van dit forum was o.a. door kennisoverdracht (presentaties over breedband, Nano- en embedded systemen) Nederland aan te prijzen als vestigingslocatie voor Amerikaanse investeringen. Uiteraard was het netwerken ook een belangrijk doel. Het maken van afspraken tussen NL- en US-bedrijven (matchmaken) is in een later stadium als service toegevoegd. Nederlandse deelnemers konden via de HTC-website een selectie maken van US-deelnemers, om vervolgens de EVD en/of haar steunpunt in San Mateo (ella@nbso-california.com) afspraken te laten coordineren. Het klopt dat niet veel bedrijven van deze dienst gebruik hebben gemaakt.Er is echter een herkansing.Vooruitlopend op follow-up acties heeft de EVD, agentschap voor internationaal ondernemen van EZ (www.evd.nl), het plan dit jaar nog een missie naar de Oostkust en een naar Westkust te organiseren. Belangstellenden kunnen met mij contact opnemen (Lips@evd.nl).

Paul Jongen

Grappig dat er wat over de distributeur zelf word gepost. Nu kennen wij deze ook en het valt op dat er regelmatig te lezen is dat ze een nieuw product op de plank leggen. Helaas is dat vaak het enige wat wij er over horen of kunnen lezen. Wij kochten daar in het verleden producten die daar nu niet meer te krijgen zijn. Waarschijnlijk moeten leveranciers net zolang op response wachten als jullie op je offerte. Moet je volgend jaar nog maar eens kijken of ze Urchin nog (mogen) distribueren ;-)Wij kopen tegenwoordig ook onze spullen bij een distri met service en focus. De beste prijs is ook niet altijd alles in de IT.

evert3

@ paul Het is inderdaad een aardige manier om aan je informatie te komen, maar of deze informatie betrouwbaar is is een tweede. De reacties op de artikelen zijn niet zelden voorzien van reclame en antireclame, geplaatst door bedrijven zelf of hun concurrentie. niet echt objectief.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond