Deel dit artikel
-

Hands-on: Tesla Model 3, een succesnummer

Bij de Tesla Model 3 zijn alle functies van het dashboard samengevoegd op één 15-inch touchscreen in het midden van de console. Je zou denken dat dit resulteert in één grote afleiding voor de bestuurder. Sander van der Heide nam de bolide een dag onder zijn hoede en had een andere rijervaring dan verwacht, namelijk één van totale eenvoud.

Ik moet toegeven, er gebeurt een hele hoop op dat display in het midden. In het begin heb je het idee dat je er ook van alles op in de gaten moet houden. Pure gewenning, wat dat betreft zou een slaapstand van het display geen slechte functie zijn. Zeker, je kan er vrijwel alles op bekijken, instellen en bedienen (tot aan het openen van het dashboardkastje), maar na eenmaal alles te hebben ingesteld, kun je de handen aan het stuur houden en je ogen op de weg. Als Ron Popeil op de bijrijdersstoel zou zitten, zou je hem horen zeggen ‘Set it and forget it!’

Eenvoudig rijden

Rijden in de Model 3 is dan ook een actie met weinig handelingen. Dat begint al met het openen van de auto, je houdt een nfc-kaartje tegen de auto en met de andere hand duw je de verzonken deurgreep naar buiten en kun je de deur openen. Nog eenvoudiger is de auto met een app op je telefoon te verbinden. Zodra je dan met de telefoon binnen paar meter van de auto bent, ontgrendelt deze (en gaat weer op slot als je wegloopt). Eenmaal in de auto is het een kwestie van riem om, voet op het rempedaal en met een stuurhendel de Drive-modus activeren. Alle instellingen, zelfs de afregeling van je stoel, spiegels en stuur, kunnen per bestuurder worden opgeslagen. Deze zou je misschien nog moeten selecteren.

Alles op één scherm

Op het display vind je rechts de kaart met eventuele route, links een animatie van de auto met om de auto het verkeer (wat in de gaten wordt gehouden door 8 camera’s en 12 ultrasonische sensoren) en onder een menubalk met de klimaatbeheersing, muziek (radio en Spotify) en auto-instellingen. Sommige van deze instellingen zijn af te regelen in combinatie met twee joysticks op het stuur, anderen slechts vanuit het menu. Zo kun je instellen hoe sportief de auto accelereert, de mate van stuurbekrachtiging en de mate van regenererend afremmen op de motor. Eigenlijk veel van de instellingen die je ook bij de Model S en X tegenkomt. Naast de bediening via het display, kun je de drive-modus, richting en ruitenwissers, via een stuurhendel bedienen.

Stijlvol simpel

Verder is het dashboard stijlvol simpel gehouden. Een houten rand met een geborstelde aluminium strip, die me doet denken aan het dashboard van de BMW i3, maar hier ook volledig tot zijn recht komt. De afwerking voor de rest is top notch, geen idee wat voor materiaal er nu uiteindelijk is gebruikt voor de stoelen en middenconsole, het ziet er voelt als een luxe leersoort en oogt zeer stijlvol. Beide stoelen zijn elektrisch te verstellen in hoogte, te kantelen en voorzien van lendenensteun.

Voor dit Peformance-model wat ik meekreeg van Tesla, is dit premium-interieur standaard. Hetzelfde geldt voor de 11.000 euro goedkopere Long Range-versie. Het goedkopere Standard Range-model is sinds 1 maart nu ook in de VS verkrijgbaar, waarbij een standaardafwerking de prijs met paar duizend dollar drukt. Voor wie niet kan wachten op de introductie van dit instapmodel, kan nu vanaf 55.600 euro de Model 3 in Nederland bestellen.

Stekker

Met de Model 3 stapt Tesla af van zijn eigen laadstekker en heeft men gekozen voor de standaard CCS-laadstekker voor snelladen. Je kunt hiermee nog steeds terecht bij een Tesla Supercharger-station, waar enige laders zijn aangepast en in de toekomst nog meerdere laders een extra CCS-kabel krijgen. Voordeel is dat je nu ook terecht kan bij een snellaadstation van Fastned (zij het dan wel tegen een veel hoger tarief dan de 24 cent per kwh die je bij Tesla Superchargers betaalt).

De extra’s

Het bestellen van de Tesla kan online op de website en hier worden gauw de extra opties en bijhorende prijzen duidelijk. Liever rood in plaats van zwart? 2700 euro. Wit leer in plaats van zwart? 1050 euro. Een (bijna) volledig zelfrijdende auto, inclusief parkeren en herkennen van stoplichten (een functie die later dit jaar wordt verwacht)? 7400 euro. Eén optie wil ik u echter afraden, de 19-inch lichtmetalen sportvelgen van 1600 euro. De 18-inch Aerovelgen zien er misschien wat goedkoper uit, ze zijn speciaal zo ontworpen in combinatie met een plastic overlay die de luchtstroom om de auto heenleidt in plaats dat deze achter het wiel terechtkomt.

Minder ruimte

In vergelijking met de Model S kan ik melden dat de wegligging en handling van de Model nagenoeg gelijk is. De Model 3 is dertig centimeter korter en een stukje smaller en dat lijkt een iets directere en sportievere rijstijl op te leveren. De acceleratie is iets minder, maar in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u in plaats van 2,6 seconden, is nog steeds heel snel. Waar je bij de Model 3 vooral op inlevert is de kofferbakruimte en de beenruimte van het zitgedeelte achterin. Voor een jong gezin is de achterbank prima, maar neem je weinig mee op vakantie en bij een gezin met tieners, is het probleem weer andersom.

De app

De combinatie van de bediening via de app werkt overigens prima, alleen moet de auto wel goed verbinding met wifi of een mobiel netwerk hebben. Naast de functie van telefoonsleutel, kun je de klimaatbeheersing vanaf een afstand bedienen, het laden controleren, de auto openen en afsluiten op afstand, claxon en lichten bedienen en met de functie ‘summon’ de auto naar voren en naar achteren laten rijden bij een smalle parkeerplek. Natuurlijk is de auto ook via de app te volgen en konden we met meerder gebruikers aan dezelfde auto koppelen, erg handig als je met meerdere personen één Model 3 wil delen.

Succesnummer

Zoals gezegd is het nog even wachten op de goedkopere versie van de Model 3, die een interessanter alternatief voor een Hyundai Kona of Kia Niro (waarover laten meer) zal zijn. Qua afwerking, functies en rijgedrag is de Longrange Model 3 eerder een concurrent van de Tesla Model S. Voor 20 à 30 duizend euro minder, krijg je een auto die er nagenoeg hetzelfde uitziet (als ze niet naast elkaar staan, haal ik ze geregeld door de war), net zo lekker (dan wel niet beter) rijdt en alleen wat in been- en kofferruimte inboet. Model 3 wordt een succesnummer.

Deel dit bericht

5 Reacties

wouter

“volledig zelfrijdende auto” correctie, het is een geavanceerde cruisecontrol. Deze auto als zelfrijdend zien veroorzaakt ongelukken want t systeem is nog ver ver ver van perfect en de hoeveelheid crashes met mensen die denken oh hij rijd zichzelf is niet bepaald klein. Tesla claimt zelf niet voor niets niet in schrift dat ie zelf rijd, maar corrigeren t sentiment natuurlijk niet.

Sander van der Heide

@Wouter Ik ben het zeker met je eens dat Auto Steer op dit moment verre van perfect en verre van autonoom is. Zeker bij een overgang van een eenbaansweg naar tweebaans of bij een rotonde midden op eenautoweg (zoals je in Engeland geregeld tegenkomt).Maar zoals je kunt lezen doel ik met “volledig zelfrijdende auto” niet op het huidige systeem, maar op de functies die toegevoegd gaan worden. Desondanks, ik denk dat we pas bij een 5G systeems als V2X en V2V echt het stuur los kunnen laten. Dank voor je opmerkzaamheid.

J05B

Als ik goed lees hebben jullie de long range getest en niet de performance. Maar je schrijft over de acceleratie van 0-100 in 3.5 sec. Dat is toch alleen bij de performance die je krijgt voor ca 68k. Wellicht goed om die verschillen toe te lichten. Overigens was ik nog positief verrast over de kofferbak ruimte, die is nog best diep.

Sander van der Heide

@J05B Ik heb de tijden aangepast. Kofferbakruimte is inderdaad diep en met de achterbank naar voren natuurlijk nog wat mer ruimte, maar meer dan 2 koffers gaan er niet echt in.

Sander van der Heide

Ondertussen heeft Tesla weer een nieuwe Referral Program. Hierbij ontvang je 1.500 km gratis Supercharging bij de aanschaf van een Model S, Model X of Model 3 Het is wat minder dan voorheen (namelijk een half jaar gratis), maar alsnog een leuke kleine bonus. Mocht je dus van plan zijn één van deze 3 modellen te gaan bestellen, dan kun je deze code gebruiken: https://ts.la/nathalie66586

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond