Deel dit artikel
-

Helft meer dataomzet T-Mobile Nederland

T-Mobile zag de omzet met mobiel internet in Nederland met 54 procent groeien in het tweede kwartaal. De winst bedraagt 133 miljoen, ondanks twee procent weglopende klanten.

Dat blijkt uit de financiële resultaten over het afgelopen kwartaal die moederbedrijf Deutsche Telekom zojuist bekend maakte.

De Nederlandse omzet daalde met 3,9 procent tot 419 miljoen euro. Het telecombedrijf wijt dat aan twee zaken. Ten eerste zijn de tarieven voor gastgebruik door buitenlandse bellers verplicht verlaagd en, ten tweede, daalt de omzet uit traditionele diensten als spraak en sms.

De operator: “Daar staat tegenover dat de omzet uit mobiel dataverkeer met 54 procent is gestegen. Zonder de verlaging van de doorverbindtarieven zou de omzet stabiel zijn geweest.” Over de Nederlandse markt: “Die is in het tweede kwartaal versneld aan het krimpen. Wij groeien echter tegen de trend in.”

Die groei is, gemeten naar klantaantallen, echter wel een negatieve. Zowel op het mobiele als het vaste net verloor T-Mobile Nederland twee à drie procent van zijn klantenbestand. Hoeveel prepaidklanten wegliepen, maakte het bedrijf niet bekend.

Verder blijkt uit de toelichting op de cijfers dat zestig procent van de abonnees een smartphone heeft. Een jaar geleden was dat 43 procent. Bij het huidige vervangingstempo heeft volgend jaar tachtig tot negentig procent een smartphone en lijkt de tijd van de ‘domme’ feature phones voorbij.

Voorts laten de cijfers zien dat dertig procent van de abonnees met smartphones een iPhone heeft. Omgekeerd: zeventig procent van de smartphonebellers in Duitsland heeft geen iPhone. Welk andere mobiele platformen de taart verdelen, is niet bekend. Het lijkt zonder twijfel dat Android een wezenlijke rol van betekenis speelt.

De financiële cijfers van Deutsche Telekom als concern laten een kleine omzetdaling (0,7 procent) zien tot 14,4 miljard euro. De omzetdaling in Europa wordt bijna gecompenseerd door de stijging in Amerika.

De nettowinst over het tweede kwartaal steeg met 76 procent tot 614 miljoen euro.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeremy Timessen

Bah. Als er één maffiosi is, is het T-Mobile. Databundel klein en duur maken, hoge kosten buiten je (data)bundel en daarnaast een tergend langzaam netwerk. Vind je het gek dat je dan veel omzet maakt over de rug van de klant. Klant is koning? Niet bij T-Mobile (of elk ander groot (telecom)-bedrijf).

Erwin Boogert

Gelukkig is er meer dan genoeg concurrerend aanbod, niet?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond