Deel dit artikel
-

“Het is lastig werken voor klanten die voor het eerst online zijn”

De meest bekroonde copywriter van Lowe Kuiper & Schouten startte onlangs met twee creatieven van Ozlo een nieuw online reclamebureau: Skipintro. De initiatiefnemers noemen hun bedrijf vol trots een "post-crash" bureau. "Of je het wil of niet, internet gaat niet meer weg".

Wat bezielt drie reclamemakers om in deze tijden een nieuw online bureau op te richten?

"Wij denken dat veel poeha om het maken van online reclame heen overbodig is. Ons doel is puur het maken en het bedenken van leuke campagnes. Zeker de grote merken vragen meer dynamiek, meer activiteit op en rond een site. Dan moet je inhaken op campagnes en online iets doen met acties, sponsoractiviteiten en dergelijke. Net als in de klassieke reclame gaat het dan toch om het verzinnen van een goed idee. Wij pretenderen niet een bureau te zijn dat alles kan. We weten wel wat van techniek, maar zijn zeker geen technisch bureau. Wij hebben verstand van reclame: hoe merken zich moeten manifesteren op internet".

Heeft iemand met een lange staat van dienst in de traditionele reclame wel voldoende verstand van online campagnes?

"Ik redeneer eerder andersom. Er zijn in deze sector veel mensen die verstand hebben van techniek, maar nog niet zoveel die verstand hebben van reclame. Ik heb verstand van reclame, dus dat is mooi meegenomen. Het is ook niet zo dat ik sinds een minuut denk: goh, laat ik me eens met internet gaan bemoeien, dat doe ik al een jaar of acht. Ik ben in 1997 begonnen met Lowe Digital, omdat ik internet zo'n ontzettend leuk medium vond. Het leuke ervan als maker is dat het redelijk simpel is te produceren. Vergelijk het met een medium als televisie, waarbij je ineens met dertig man in een weiland staat te filmen. Dan dreigt het proces met het idee aan de loop te gaan. Het boeiende van online campagnes is dat je weer echt moet nadenken: wat zijn nu goede ideeën?

Wie zijn jullie klanten op dit moment?

"We zijn net begonnen en hebben een paar proefopdrachten van zeer verschillende aard, waar we nu mee aan het werk zijn. Maar het is nu nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Ik kan je wel vertellen dat we ons op de grotere, meer ervaren adverteerders richten, die al langer met internet bezig zijn. Ik heb in het verleden wel gewerkt voor klanten die voor het eerst online dachten, maar daar is het behoorlijk lastig mee werken. Wat de toekomst betreft verwacht ik dat grote bedrijven die al een corporate site hebben daar meer me gaan doen, meer activiteiten daarop zullen ontwikkelen."

Wat zijn jullie groeiambities?

"Daar zijn we nog helemaal niet mee bezig. Het wordt ons wel veel gevraagd, omdat ieder internetbureau geacht wordt met groei, targets en geld verdienen bezig te zijn. Wij willen gewoon een goed webbureau neerzetten dat goed zichtbaar werk aflevert en 'along the way' gaan we wel naar groei kijken. Dat houdt in dat we ook niet zoveel mogelijk opdrachten willen binnen slepen. Bij andere bureaus is het daar vaak mis gegaan, die namen alles aan".

Skipintro wil een bureau zijn dat sneller en minder pretentieus werkt. Komt dit de kwaliteit wel ten goede?

"Snel werken is belangrijk voor het creatieve proces. Dat je niet verzandt in een situatie waarin je het niet leuk meer vindt en fouten gaat maken. Internetprojecten hebben de neiging om uit de hand te lopen. Een veel gemaakte fout is dat een bureau te veel zaken in eigen hand wil houden. Het gevolg is dat pas een jaar later de campagne van start gaat, waarvan heel mensen al niet meer weten wat het uitgangspunt was. Wij willen snel werken: twee, hooguit drie maanden na een opdracht moet het af zijn. Ik denk dat er in het verleden wel bureaus waren die een opdracht aannamen en vervolgens de klant adviseerden de hele bedrijfsvoering om te gooien. In heel weinig gevallen hadden ze daarin gelijk".

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond