‘Het sentiment zat gewoon tegen’

Roel de Hoop – Zijn veelbelovende internetwarenhuis HotOrange overleefde de dotcomcrash niet. Hij liet daarna het ondernemen aan anderen over en concentreert zich nu vol op zijn oude vak: investeren.
HotOrange?
Had hét warenhuis op internet moeten worden. Op het toppunt van zijn roem, eind jaren negentig, was de online winkel vrijwel dagelijks in het nieuws, al dan niet vanwege ludieke acties. Maar in 2001 was het feest voorbij. “Ik weet nog dat ik in april de prospectus voor de volgende financieringsronde had geschreven, juist op het moment dat de beurs in elkaar klapte”, zegt De Hoop. “We hadden allemaal iets van: dit komt wel weer goed. Ik heb nog een jaar geprobeerd investeerders aan te trekken, maar het sentiment zat gewoon tegen.”
Waarom geen herstart?
Na het faillissement had De Hoop geen zin meer in Hot-Orange 2.0 en nu nog steeds niet. “Ik houd er niet van om een film twee keer te bekijken. Het was een mooie tijd, we hebben in amper drie maanden een heel bedrijf uit de grond gestampt. Dat zie ik anderen niet zo gauw doen, ondanks dat het nu een stuk makkelijker gaat. Als je nu een internetbedrijf begint, heb je meteen een massapubliek. Dat hadden we destijds niet. We mikten op consumenten die voor het gemak gingen en daarvoor wilden betalen.”
Wat deed De Hoop dan wel?
Meteen na Hot-Orange ging De Hoop door met wat hij al eerder deed: investeren. Samen met Jeroen Mol (GorillaPark, zie ook pagina 48 e.v.) was hij aandeelhouder van het softwarehuis Prolin en na de verkoop hoefde hij eigenlijk niet meer te werken.
Dus ging hij rentenieren?
Nee, De Hoop werd partner van Prime Technology Ventures en bleef ook op eigen naam en risico investeren. “Dat bevalt me goed”, zegt hij. “Natuurlijk denk je wel eens om weer eens een ding te gaan doen, maar dan moet je alles waar je je tot dusverre mee hebt beziggehouden opzijschuiven en dat wil ik niet.”
Waar investeert De Hoop zoal in?
Via Prime bemoeit hij zich onder meer met Q-Go, een Europese aanbieder van oplossingen voor Natural Language Search. Als privé-investeerder stopte hij geld in Sellaband, het platform voor succesvol muziek uitgeven, en Makelaarsland. Daarnaast is hij medeoprichter van huizensite Jaap.nl, die onlangs een overwinning behaalde op de makelaars achter Funda.nl. Want één tik heeft hij overgehouden aan zijn avontuur met Hot-Orange. “Ik ben vooral geïnteresseerd in oplossingen die een branche ontwrichten. Dat is zeker het geval met Makelaarsland, dat het stelsel van courtages inzichtelijk heeft gemaakt. Sellaband biedt oplossingen voor problemen waarmee de platenindustrie geen raad weet.”
Kan hij binnenkort cashen?
De Hoop wil kwaliteit, geen snelle exit. “Uiteraard wil je geen rotte appels in je portfolio, op tijd stoppen is ook een kwaliteit, maar snel cashen is niet goed voor een bedrijf. Makelaarsland had al drie keer verkocht kunnen zijn, maar we hoeven nu even niet zo nodig.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Klaas
Het was ook een geweldige tent dat HotOrange. Ik weet nog dat we voor het bedrijf een webcam hadden besteld. (deze waren toen nog meer dan 150 gulden!) Twee dagen kwamen ze binnen; niet een maar drie. En twee dagen later weer drie, en dit alles voor e prijs van een enkele. Op de mail werd niet gereageerd, dus hebben we ze maar uitgedeeld…