Battle: HTC Vive Pre vs. Sony PlayStation VR
Volgens een uitgelekt verslag van Goldman Sachs zal de markt van Virtual Reality en Augmented Reality in 2025 een totaalwaarde van 80 miljard dollar hebben. En zullen 216 miljoen gamers een VR-bril op hebben. Dit jaar verschijnen twee brillen die zullen bijdragen aan deze kentering in de game-industrie.
In alles kun je merken dat sinds de introductie van de Oculus Rift andere VR-fabrikanten een flinke inhaalslag hebben gemaakt. Zo ook HTC met de Vive Pre, die een resolutie heeft van 1200 x 1800 pixels per oog. En waarbij het screen-door effect – het kunnen onderscheiden van losse beeldpixels – niet meer aan de orde is.
Realistisch
Door de Lighthouse Laser-trackingtechnologie worden de bewegingen van je hoofd zeer nauwkeurig weergegeven. En ervaren je hersenen hetgeen wat je ziet ook als echt. Een camera aan de voorkant van de bril maakt het tevens mogelijk om de wereld van VR te laten samensmelten met de ruimte waarin je je bevindt.
Veelbelovend prototype
Wat ooit begon als Project Morpheus heet tegenwoordig PlayStation VR, waarvan de functie en het platform gelijk duidelijk zijn. Ontwikkelaars zijn dan ook al druk doende om meerdere games te releasen zodra de bril later dit jaar verkrijgbaar is. De verwachting is dat het uiteindelijke product er even futuristisch uit zal zien.
Subpixels
De resolutie van het huidige beeldscherm is net niet hoog genoeg om het ‘screen-door effect’ te voorkomen. Door gebruik van meerdere subpixels (voor gescheiden kleuren) in combinatie met de fantastische lenzen oogt het scherm wel veel helderder dan die van de HTC. Dat is veelbelovend, want het betreft nu nog slechts een prototype.
Conclusie
Behalve de lenskwaliteit, de beeldschermen en de sensoren is de uiteindelijke VR- ervaring erg afhankelijk van de gebruikte soft- en hardware. Bij de Playstation VR is de hardware uiteraard al bepaald, voor de Vive Pre zul je een redelijk krachtige computer nodig hebben. Na het testen waren we zo onder de indruk van beide brillen dat er niet één duidelijke winnaar is. Door de lagere prijs heeft Sony wellicht de beste kaarten.
Specificaties
HTC Vive Pre
Platform: SteamVR
Beeldscherm: 5,7-inch, OLED
Resolutie: 1200 x 1800 (per oog)
Refresh rate: 90Hz
Gezichtsveld: 110 graden
Sensors: accelerometer, gyroscope, laserpositiesensor, camera
Aansluitingen: HDMI, USB 2.0 en 3.0
Verkrijgbaar: medio april
Verwachte prijs: 720 euro
Sony PlayStation VR
Platform: Sony PlayStation
Beeldscherm: 5,7-inch, OLED
Resolutie: 960 x 1080 (per oog)
Refresh rate: 120Hz, 60Hz
Gezichtsveld: 100 graden
Sensors: accelerometer, gyroscope
Aansluitingen: HDMI, USB
Verkrijgbaar: 2e helft dit jaar
Verwachte prijs: 399 euro
* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#147)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond