Deel dit artikel
-

IAB gaat online reclamecijfers per kwartaal bekendmaken

In plaats van een jaarlijks onderzoek moet er een continue rapportage komen van de online reclamebestedingen in Nederland. Het IAB Nederland , PricewaterhouseCoopers , BBC De Media en Reclame Bank gaan samen een doorlopend onderzoek starten, dat volgens hen een "verdere professionalisering van online advertising in Nederland" zal brengen.

Tot nu brachten het Internet Advertising Bureau en PricewaterhouseCoopers samen een jaarlijks verslag. "We mikken in Nederland voorlopig op een kwartaal-rapportage", zegt Floris van den Dool van PricewaterhouseCoopers. "Het hangt vooral af van de samenwerking met BBC; daar hangt vanaf hoe snel we de gegevens binnenkrijgen." BBC is de partij met ervaring in het verzamelen van en rapporteren van mediabestedingen. De eerste resultaten over 1999 denkt Van den Dool eind april in handen te hebben. Alle details omtrent de samenwerking zijn echter nog niet duidelijk.

"Uiteindelijk streven we naar hetzelfde model als bijvoorbeeld in de VS. Daar wordt momenteel maandelijks gerapporteerd." De uitslagen zullen in Nederland ook online beschikbaar komen.

In maart zullen alle te onderzoeken exploitanten en uitgevers een bericht ontvangen van IAB, PwC en BBC, met daarin het verzoek tot medewerking aan het bestedingsonderzoek. Het IAB Nederland noemt in een persbericht de samenwerking als een belangrijke doorbraak in het streven naar een continue onderzoek naar de online mediabestedingen in Nederland.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen Remijnse

Ik denk dat het een goede zaak is dat reclamebestedingen op meer frequente basis naar buiten komen. Er zijn nog genoeg bedrijven die niet goed weten wat voor budget zij moeten vastleggen voor online advertising en uiteindelijk besluiten om maar niets te doen. Door de reclamebestedingen op Internet beter en meer te communiceren hebben deze bedrijven een referentiepunt en zullen deze bedrijven eerder overgaan tot online advertising. Jeroen Remijnseconsultantdebitel Nederland BV

t.hobbelen

 Prima idee, Lijkt mij erg leuk om dat over een jaar of wat te gaan doen omdat er nog niemand voor klaar is, of wil zijn, om die cijfers ook ter beschikking te gaan stellen. En enig inzicht in budgetten is natuurlijk nooit weg neem nou de ING die gaat 1,8 miljard gulden in internet stoppen en de ABNAMRO niet minder dan 4 miljard de vraag is dan weer waar die miljarden aan zullen worden uitgegeven welk deel daarvan zal voor reclame zijn?. Elke campagne zal altijd een eigen budget hebben, en alleen zeer gespecialiseerde online adviesbureaus kunnen enig inzicht geven wat voor budget een ondernemer dient te besteden om zich te positioneren op het internet. Webvertsing is ongelooflijk arbeidsintensief en de mogelijkheden tot adverteren zijn groot. Kennis van zaken over doelgroepen bezoekcijfers en effectiviteit van sites is slechts bij enkele bureaus aanwezig. Kortom nog een lange weg te gaan en cijfers zijn geduldig laatst heb ik een aantal "vakmensen" gevraagd naar hun schatting van de online advertentiemarkt voor 2000. Cijfers die uiteen liepen van 20 miljoen tot 600 miljoen (dat was iemand uit de traditionele mediahoek) Schattingen gebaseerd op kennis van de markt of natte vingerwerk, ik denk het laatste en daar moeten we voorzichtig mee zijn! Cijfers zijn geduldig maar zijn adverteerders dat ook?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond