Deel dit artikel
-

Icemedia: winst met visitekaartjes

De via internet aan te vragen Icecard van het Amsterdamse bedrijf Icemedia blijkt aan te slaan. Er zijn in ongeveer een jaar tijd zeven miljoen van deze met reclame bedrukte visitekaartjes verspreid. Icemedia zegt inmiddels winstgevend te zijn, op een omzet van 700 duizend euro.

De nieuwste klant die Icecards op zijn site aanbiedt is Centraal Beheer, dat er vorige week mee startte. Partijen als Douwe Egberts, O'Neill, de Bijenkorf, Ben en Adidas gingen het verzekeringsconcern al voor. In totaal hebben nu rond de 25 merken gebruik gemaakt van Icecards en in totaal zijn er 350 duizend pakketjes met visitekaartjes bezorgd, met in elk pakketje 20 kaartjes.

Het principe van de Icecard is simpel. Een bedrijf dat de kaartjes aanbiedt vraagt op de eigen site enkele persoonlijke gegevens in te vullen, waarna Icemedia voor de verdere afhandeling zorgt, zoals drukken en versturen. De bestelde visitekaartjes liggen vervolgens binnen twee weken in de brievenbus van de aanvrager. Het kaartje bevat op de ene zijde persoonlijke gegevens en op de andere zijde reclame van het bedrijf. Bovendien is er een url op het kaartje aangebracht, op het bijbehorende webadres is te zien hoe de Icecards te verkrijgen zijn, met als verwacht gevolg een nieuwe bestelling, ditmaal van degene die het kaartje uitgedeeld krijgt. Het is slechts mogelijk eenmaal een pakketje kaartjes te bestellen, adverteerders kunnen ook aangeven hoeveel kaartjes er maximaal verspreid mogen worden, momenteel ligt dat aantal rond de 25 duizend per campagne.

"Het idee voor Icecards kwam naar voren via freecards", zegt Sven Rusticus, verantwoordelijk voor sales en business development bij Icemedia. Dit zijn postkaartjes met reclame die via de horeca worden verspreid. Een grote verspreider hiervan is het Nederlandse bedrijf Boomerang. Samen met Bart van der Aa, die zich richt op business development en innovatie binnen Icemedia, richtte Rusticus het bedrijf op. De oprichters zijn afkomstig uit consultancy (Gemini) en de internetwereld (waaronder Agency.com) en investeerden zelf in het bedrijf. "Daarnaast hebben we nog drie privé-investeerders", zegt Rusticus.

In juli vorig jaar ging Icemedia officieel van start met een campagne voor O'Neill. "Zij wilden de eerste zijn die hiermee gingen werken", zegt Rusticus, "in het begin hadden we vooral vooruitstrevende merken zoals O'Neill en Protest (sportkleding) als klant. De laatste tijd zien we ook dat wat traditionelere merken, zoals Douwe Egberts en nu ook Centraal Beheer, Icecards willen aanbieden om hun merk een jongere uitstraling te geven."

De bedrijven die Icecards aanbieden hebben als belangrijkste doelstelling het verhogen van de merkbekendheid onder een jongere doelgroep, zegt Icemedia. Maar ook het vergaren van consumentendata, het opvoeren van websitebezoek en direct marketing worden als doelen genoemd. In het laatste geval laat de adverteerder bijvoorbeeld een kortingsbon bijsluiten bij het setje met visitekaartjes.

Adverteerders betalen twee euro per verstuurd setje kaartjes. "Het is niet goedkoop", zegt Rusticus, "maar de persoonsgegevens kloppen en zijn volledig en de contactmomenten zijn erg waardevol voor een adverteerder. Mensen worden ambassadeurs voor het merk." Van der Aa vult aan: "De resultaten van de campagne zijn bovendien erg meetbaar en de kosten zijn goed in de hand te houden, omdat je vooraf het aantal kaartjes bepaalt dat verstuurd mag worden."

Omzet 7 ton
Er zijn inmiddels 350 duizend setjes verstuurd, aldus Rusticus. Dat komt neer op een bruto-omzet van 700 duizend euro. Wat de winstmarge is, met aftrek van onder meer drukkosten en portokosten, wil Icemedia niet vertellen, wel dat het nu nettowinst noteert. "We besteden het grootste deel van het werk uit", zegt Van der Aa. "We werken met zijn vijven en doen de organisatorische kant en de sales." Het grootste deel van de omzet is nu nog afkomstig uit Nederland, 85 procent, maar de omzet in het buitenland groeit, aldus Icemedia. In Duitsland is een partner gevonden die zowel sales als productie gaat verzorgen. Ook in Amerika verwacht het bedrijf een nieuwe start te kunnen maken. Vorig jaar mislukte een eerste lancering, die gepland stond in de week van 11 september.

Drie weken geleden startte de tweede tak van Icemedia, het op mobiel entertainment gerichte bedrijf Icemobile . Beide bedrijven werken nauw samen. Verdwijnt het kaartje niet met de opkomst van digitale kaarten die gemakkelijk te versturen zijn via internet en de mobiele telefoon? "Dat denk ik niet", zegt Van der Aa, "een fysieke kaart heeft een beleving die niet te evenaren is met een e-card."

Deel dit bericht

13 Reacties

Martijn

Wat een onzin. Dit deed {vistaprint.com; http://www.vistaprint.com/vp/ns/bcfree.asp? } al jaren. Durven ze ook nog te zeggen dat het patent pending zou zijn? Nee hoor, iemand anders was ze voor. Oei, hun website gebruikt ook schaamteloos de meest cheapo stock-art (standaard afbeeldingen vrijkrijgbaar vrijwel gratis via http://www.photodisc.com) van de twee meisjes op de luchtstoeltjes.

Dave

Heb je wel eens vistaprint kaartjes besteld? Dat zijn namelijk enorm slappe kaartjes van een stuk mindere kwaliteit dan iceacrds. Daar komt bij dat vistaprint zo ongeveer de meest lelijke microsoft clipart afbeelding op de kaartjes heeft staan. Icecards zijn wat dat betreft een stuk mooier.

hape

Leuk idee hoor, alleen kan ik bij de websites van Adidas, KPN, O'neill en Siemens geen woord vinden over Icecards…. en is het Icemedia al opgevallen dat hun klant Telfort geen Telfort meer heet? Hype of leugen? Wellicht kan Icemedia even de links toevoegen waaruit blijkt dat hun klanten echte klanten zijn.

Alf de la Rive Box

Vistaprint heeft toch duidelijk een heel andere opzet. Zij bieden het maken van gepersonaliseerde visitekaartjes aan terwijl Icecards dit gratis en puur op consumenten gericht doet die als tegenprestatie reclame dragen van de desbetreffende adverteerder. Persoonlijk heb ik Icecards al een tijdje gevolgd en heb ik bewondering gekregen hoe zij in absoluut slechte marktomstandigheden dit initatief zijn begonnen en dapper hebben doorgestreden.

Gerard Wunsch

Michael S.

Ik heb Icecards van onder andere Adidas en O'neill, dus kan bevestigen dat de genoemde klanten geen 'leugen' zijn (Hape's reactie). Het betreft hier campagnes van zeker een half jaar geleden, dus volgens mij zijn gewoon de cards van de desbetreffende bedrijven op. Verder ben ik erg te spreken over Icecards, ik beleef er veel plezier aan!

Tom van Gelder

Zoals Michael stelt, is het niet meer dan logisch dan ondernemingen na afloop van de campagne de inmiddels verouderde informatie van hun website verwijderen. De oude Adidas-icecard pagina was waarschijnlijk {hier; http://www.adidas.com/maniacards/ }. Testimonials op persoonlijke websites, die makkelijk te vinden zijn via Google, geven blijk van het virale succes van dit nieuwe medium.

Ruurdje

Vistaprint kost geld, en icecards is gratis!

eszet

nog een leuke site zien?Kijk op http://www.geosities.com/eszet4you

Tamara

Oftewel.. DOe nog een x zo'n actie, nog meer winst

Roos

Iedereen zegt: Goede actie enz.. Ik kan niet vinden waar de icecards staan

charlotte

ik vind ook geen ice cards. overal waar ik zoek zijn ze op zijn ze niet voor België of wordt de pagina niet gevonden.

Liam

Hoi! Ik heb al minstens TIEN verschillende setjes in ontvangen en ik woon in België!Je moet gewoon moeite doen, en zorgen dat je iemand kent die in Nederland woont. Je kan jouw adres opgeven voor op de kaartjes, en het verzendingsadres in Nederland bij een kennis.Die ontvangt dan de kaartjes, en hij kan gewoon het postadres doorstrepen en veranderen. Het duurt dan een beetje langer voor je ze hebt, maar de Nederlandse post is wel zo stom om ze gratis verder te sturen naar België! Conclusie: Nederlanders zijn dommer dan dat ze gierig zijn! 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond