Deel dit artikel
-

ICOM investeert in Veiling.com

Internet Competence Network (ICOM) participeert voor 20 procent van de aandelen in Veiling.com . Met deze kapitaalinjectie wil de veilingsite, die maandelijks meer dan 150.000 bezoekers trekt, het marketingbudget uitbreiden en innovatieve diensten ontwikkelen, zoals bieden via GSM of WAP. Volgens Marc de Hond kan de site medio volgend jaar winstgevend zijn.

Op Veiling.com kunnen particulieren en bedrijven producten en diensten veilen. Sinds de lancering begin september wordt de site volgens de initiatiefnemers maandelijks door 150.000 mensen bezocht en zijn er meer dan 25.000 kavels ter veiling aangeboden. Opvallende kavels als een uur Emile Ratelband, adellijke titels en de handschoenen van keeper Stanley Menzo werden voor goede doelen geveild.

Marc de Hond van Veiling.com zegt dat de site maandelijks 'voor enkele miljoenen guldens' aan handel omzet, maar nog niet winstgevend is. Hij denkt halverwege volgend jaar quitte te kunnen spelen. 'Als alles zo doorgaat, zijn tegen die tijd de inkomsten even hoog als de kosten van de site. Maar we gaan het winst maken uitstellen, omdat we in marketing en ontwikkeling van de site willen investeren. Naast radiospots, banners en advertenties in tijdschriften willen we bijvoorbeeld een tv-commercial maken.' De promotie van Veiling.com is in handen van het Amsterdamse reclamebureau LaMarque.

Particuliere aanbieders mogen gratis hun producten veilen, maar bedrijven en handelaren betalen provisie. Volgens De Hond proberen handelaren daar vaak onderuit te komen. 'Er doen nu enkele tientallen bedrijven mee, zoals Megapool en Volkswagen. Dat zullen er begin volgend jaar minstens honderd worden. Helaas bieden sommige handelaren producten aan via de consumentenveiling, waardoor wij provisie mislopen. We zijn nu aan het overleggen of we die alsnog een factuur gaan sturen. Het consumentenaanbod wordt in ieder geval continue gecontroleerd op handelaren.'

De investering in Veiling.com is afkomstig van ICOM, dat eerder participeerde in AdValue, Bitmagic, Macropolis, Pro Active, Ilse en Wish. Ruud Smeets van ICOM geeft geen uitsluitsel over het bedrag dat is geïnvesteerd, maar zegt dat het om 20 procent van de aandelen van Veiling.com gaat. Waarom hebben ze juist voor dit initiatief gekozen? Smeets: 'Veilingen zijn bij uitstek geschikt voor Internet en dit is een goede uitvoering daarvan. In de toekomst zullen ze winstgevend worden en met deze investering kunnen ze uitbreiden en zich verder ontwikkelen.' Smeets kondigt verder aan dat ICOM dit jaar nog in 3 tot 4 bedrijven zal participeren.

Internetgoeroe Maurice de Hond is lid van het managementteam van ICOM. Is zijn zoon Marc niet bevreesd dat deze transactie als nepotisme zal worden beschouwd? Marc de Hond: 'Mijn vader en ik houden dit traject goed gescheiden. ICOM is een N.V. en daar zit een raad achter die dit ook heeft bekeken en goedgekeurd. Daarnaast heeft Maurice zich expres niet met de deal bemoeid en ik ook niet. Het interesseert me niet wat anderen er van denken, maar de site is niet door familiebanden zo gegroeid.'

Deel dit bericht

2 Reacties

Roel Schiefelbusch

Opvallend citaat WebWereld: "Volgens protocol wil De Hond junior niet vertellen hoe groot het belang is dat ICOM neemt in Veiling.com." 20% als ik me niet vergis… grappig om dat juist hier te lezen.

richard

IK WIL OOK WEL EEN BELANG NEMEN

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond