Deel dit artikel
-

IDC: Nederland groeit hard in ‘Fast Trackers’

Nederland neemt in Europa de derde plaats in als het gaat om zogenaamde Fast Trackers. Dit zijn jonge, kleine bedrijven die het Internet inmiddels onder de knie hebben en de potentie bezitten om binnenkort een grote speler te worden. Dit heeft het bureau IDC in een onderzoek in opdracht van Cisco uitgevonden. Het betekent niet dat de Nederlandse markt niet nog veel kan verbeteren.

De positie van Nederland wordt door de indeling bij de Benelux enigszins ondergesneeuwd door de Belgen, zegt IDC-onderzoeker Luisa Bordoni. "één op de zeven bedrijven in Europa kun je omschrijven als Fast Tracker. In de Benelux behoort 10,9 procent tot die categorie, maar Nederland alleen komt op ruim veertien procent."

De achterstand bij een land als Duitsland is te verklaren door de integratie van het postorder-systeem. Hier is dat niet zo ingeburgerd als bij de buren. Ook het feit dat Nederlanders nog steeds niet happig zijn op online creditcardbetalingen, remt de groei van de Fast Trackers. Ook marketing manager van Cisco, Paul Straathof, ziet dat er bij vele bedrijven nog een omslagpunt moet komen: "Bedrijven moeten realiseren dat succes op Internet niet gelijk staat aan verkoop aan consumenten. De B2B-markt moet nog verkend worden."

Niet dat er overigens een tekort aan snelgroeiende bedrijven is; Volgens Bordoni verdubbelt het aantal snel manoeuvrerende bedrijven in Europa dit jaar. "Een voorwaarde om in te kunnen spelen op deze economie is het koppelen van technologie aan business awareness. Pas dan kun je geld gaan verdienen aan het Internet."
Als goede Nederlandse voorbeelden van Fast Trackers noemt Bordoni ondermeer wijnwinkel Le Chateau , cd- en boekwinkel Davista en Dutch Gardens .

Voor het onderzoek maakten IDC en Cisco onderscheid tussen drie groepen bedrijven. Allereerst zijn er de Internet-enthousiastelingen; zij willen graag, maar doen nog niet veel op Internetgebied. De tweede groep betreft de Internet-gevoeligen: zij investeren nu vooral, en hebben de potentie om Fast Tracker te worden De laatste categorie is het bekendst binnen het mkb: die bedrijven waar nog niets gebeurt op Internet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond