Deel dit artikel
-

IDC: Traditionele banken moeten haast maken met online strategie

Internetters in de Verenigde Staten maken veelvuldig gebruik van online bankieren. Volgens het onderzoek 'US Online Banking Market Forecast and Analysis, 2000-2004' van IDC Research , zullen in 2004 22.8 miljoen Amerikaanse huishoudens hun bankzaken online doen. De belangstelling voor deze dienstverlening neemt niet alleen snel toe in de Verenigde Staten, maar ook in Europa.

Het onderzoek zegt dat banken die in het verleden geweigerd hebben om online klantenservice aan te bieden aan hun klanten, het moeilijk krijgen in de komende vierentwintig maanden. Banken zullen de komende maanden hun positie moeten bepalen door een duidelijke strategie voor hun online-activiteiten uit te stippelen. Ze zullen daarnaast ook de nodige investeringen moeten doen om hun positie op de markt te verstevigen. Door het toenemende aantal mensen dat online gaat bankieren, kunnen banken in ernstige problemen komen; de functionaliteit, klantenservice en technische ondersteuning van online banken komen onder druk te staan.

Naarmate meer traditionele banken online hun diensten gaan aanbieden, hoe meer de pure onlinebanken zich moeten gaan onderscheiden om te slagen op de markt. Ze zullen meer diensten moeten bieden om de concurrentie aan te kunnen met de traditionele banken. De klantenservice, technische ondersteuning en de functionaliteit van de onlinebanken moeten voortreffelijk zijn.

Ook in Europa doen online bankiers het goed. Volgens een onderzoek van NetValue zijn de bezoeken naar financiele sites – hypotheken, verzekeringen en investeringen – in Frankrijk en Duitsland sinds het begin van dit jaar gestegen naar respectievelijk 88% en 63%. 43% van de particuliere internetters in Duitsland maken gebruik van onlinediensten van banken en 34% van de particuliere internetters in Frankrijk maken gebruik van de diensten van banken op het net. In Engeland is de groei op dit gebied iets langzamer dan verwacht. Daar is het aantal online bankierenden met 27.5% gestegen. De grootste groep online bankiers wordt gevormd door mannen in de leeftijdscategorie van 35 tot 49.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ruben Erkelens

Het zal mij benieuwen in hoeverre banken hier serieus mee aan de gang gaan en het niet alleen overlaten aan een afdeling Marketing of IT. Vaak wordt er een projectje van gemaakt en dan blijkt na een tijdje dat e-banking toch wel wat meer impact heeft op de gehele organisatie. Binnen onze organisatie hebben we hiermee de nodige ervaring en de ondersteuning van goede tools is hierbij goed van pas gebleken. Na vorig artikel over het project van ABN en KPN ben ik zeer benieuwd in hoeverre de bankwereld nu eindelijk eens serieus van start gaat met e-banking. Naast de Alex-site heb ik weinig daden meer gezien op e-banking gebied die aansprekend worden genoemd. Veel woorden, weinig daden.

Joop

Ja pfft wordt es tijd dat dat hier ook gebeurt. Veiligheid is betrekkelijk en waarborgen gaat tot op zekere hoogte maar in andere landen waar online bankieren al jaren met verouderde beveiligingstechnieken wordt mogelijk gemaakt is hier weinig last mee, en ik word beu van die acceptgiro's snailmailen.

Hans

De belangrijkste bedreiging voor de traditionele banken is met name het transparant worden van de markt door het Internet. Door de zogenoemde Compare sites is er inzichtelijk gemaakt wat de kosten zijn. Hoe krijg ik de klant naar mijn site en hoe ga ik hem vasthouden is de verkeerde vraag. Ze zouden zich moeten afvragen HOE KRIJG IK MIJN INFORMATIE BIJ DE KLANT. (dus eigenlijk hoe krijg ik toestemming van de klant dat mijn informatie op zijn beeldscherm komt) Duidelijk is dat door het internet de markten veranderen en er hierdoor meer mogelijkheden ontstaan. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond