Deel dit artikel
-

Ilse en Gouden Gids stoppen met V4M

Ilse en de Gouden Gids stoppen per 1 oktober met hun zoekmachinemarketingbureau V4M, wat staat staat voor Value for Money. Dat blijkt uit een brief die is gestuurd aan alle klanten van V4M. Het samenwerkingsverband van Ilse en de Gouden Gids heeft krap 1,5 jaar bestaan. Tegenvallende resultaten en een andere strategie bij Gouden Gids hebben het bedrijf de das omgedaan. Mogelijk volgt er nog een doorstart.

Value for Money (V4M) ontstond toen duidelijk werd dat Ilse voor zoekmachinemarketing in zee ging met Overture. Toen werd tegelijkertijd bekend gemaakt dat Ilse ook een samenwerkingsverband aan zou gaan met de Gouden Gids. Om die samenwerking te formaliseren werd besloten V4M op te richten. Het netwerk van V4M bevat de websites van nu.nl, startpagina.nl, goudengids.nl, ilse.nl en de nationaletelefoongids.nl. Via partner Overture deden ook de sites van onder andere MSN, Lycos, Wanadoo en Vinden.nl mee.

Door de handen ineen te slaan, kregen adverteerders volgens V4M de mogelijkheid om de voordelen van zoekmachine marketing op het Ilse, Gouden Gids en Overture netwerk te benutten. Het netwerk wilde daarbij gebruik maken van de kracht van Gouden Gids en Ilse om op die manier zoekmachine marketing voor alle Nederlandse adverteerders toegankelijk te maken.

Adverteerders die samenwerkten met V4M worden nu doorverwezen naar Overture of soortgelijke dienstverleners. Een reden voor het stoppen geeft V4M niet in de brief. Er staat enkel dat de aandeelhouders (Ilse en Gouden Gids) ertoe besloten hebben.

Volgens woordvoerder Sander Janmaat van Gouden Gids heeft Gouden Gids besloten te stoppen met V4M, omdat de focus van het bedrijf in de afgelopen driekwart jaar veranderd is. “We zijn erachter gekomen dat dit toch wel heel specialistisch is,  terwijl wij toch meer generalisten zijn. Onze verkopers kwamen erachter dat zo'n product als V4M toch een stuk moeilijker te verkopen is dan het standaardproduct dat Gouden Gids heet. Verder speelde ook mee dat de resultaten toch ook wel tegenvielen.”

Directeur Paul Molenaar van Ilse Media deelt die mening. “De resultaten vielen wat tegen en de samenwerking heeft niet gebracht wat we ervan verwacht hadden. Dat is jammer, maar dat hoort nou eenmaal bij het ondernemen.” Voor de mensen die werkten bij V4M inmiddels een regeling getroffen. Bij 3 van hen wordt gekeken of er nog een toekomst binnen Ilse Media ligt, aldus Molenaar. De rest moet op zoek naar een nieuwe baan.

Volgens Gilbert den Hertog, directeur van Overture Nederland, hoeven klanten van V4M niet bang te zijn dat ze geen ondersteuning meer krijgen. “Hun campagnes blijven gewoon draaien via Overture. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze door het omvallen van V4M geen vertrouwen meer hebben in zoekmachinemarketing.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen

dat werd tijd ook. Ik heb het ooka l eerder gezegd: ze deden zich anders voor dan ze waren. V4M was eigenlijk een doodnormaal SEM bureau. Om in te loggen op je campagne kreeg je doodgewoon de Overture logingegevens doorgestuurd!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond