Deel dit artikel
-

Ilse transformeert tot koopportaal

Ilse breidt opnieuw haar diensten uit. Deze keer wil het bedrijf het op het vlak van de consumentenverkoop proberen. Daarvoor opent het een warenhuis, onder de naam IlseShop . Hiervoor werkt de VNU-dochter samen met etailers als Bol.com en Shop.nl.

De site start met een geselecteerd aanbod van verschillende winkels. Naast de genoemde winkels zijn dat Aces Online, Tickotel.nl, Pharmaplaza.nl, Go Buy It en Unowear.

Uit een onderzoek dat in het afgelopen voorjaar werd gehouden, bleek dat één op de drie Ilse-bezoekers wel eens iets online kocht. Naar aanleiding van dit onderzoek kondigde CEO Merien ten Houten al aan het dienstenpakket van Ilse flink uit te breiden.

Volgens het NIPO staat Nederland nu op de negende plaats in de wereld als het gaat om
het percentage online shoppers onder de internet-gebruikers. Zo'n 12% van de internetters gaf aan in de voorbije maand iets te hebben besteld. Hierin zit Ten Houten een nieuwe markt voor Ilse. "De ilse shop is een waardevolle aanvulling op onze portal. (?) Bovendien verkopen we alleen producten die bewezen hebben goed te verkopen via internet."

Zie ook:
VNU neemt meerderheid in Ilse
Ilse breidt portfolio uit met content
De fuik van VNU en Ilse

Deel dit bericht

5 Reacties

Yuri

Natuurlijk een ok zet, maar veel te laat in "Internet" time. De portal/zoekmachine is al engiszins inferieur in verhouding tot de Amerikanen (vb Yahoo) en anderen in Nederland met functionaliteiten die niet worden aangeboden zoals online gaming, finance, e-mail etc. Zelfs na een dergelijk initiatief kost het veel tijd om ervaring op te doen, en de juiste user experience te vinden. Ilse moet heel hard gaan investeren in technologie, partnerships en brandingom een preferred portal te worden, anders kunnen ze binnen een jaar stoppen.

Ernst Blok webmarketeer

Na een investering van 30 miljoen begin dit jaar gaat de VNU haast maken met het terug verdienen van de investeringen mbv e-commerce. En gelijk hebben ze.Nu maar eens kijken welke strategie Ilse hanteert. Is dat reach (zo veel mogelijk bezoekers trekken), richness (zo veel mogelijk waarde volle informatie verstrekken) of affiliation (zoveel van je klant weten dat je ze een persoonlijk advies kan geven en ze van je site gaan houden). Reach is ingang gezet door de reclame campagne met het meisje (van het t-shir van Merien, hij heeft er echt 30 in de kast heb ik uit betrouwbare bron) Richness, daar heb ik zo mijn twijffel over en Affiliation, tja Ilse weet mijn e-mail adres omdat ik dat een keer heb opgeveven voor het Ilse telefoonboek, maar of ze mij nu echt kennen… Kijk Ilse is een van de weinig echte polder"navigators", een starting point van waaruit je uitwaaiert over het web. Ik denk dat ze inderdaad best een graantje meepikken van die mensen die er het voordeel van inzien om via Ilse bij BOL te kopen en niet rechtstreeks naar Bol te gaan. Het voordeel voor de consument is me even ontgaan, of het moet het vemeende vertrouwen in Ilse zijn dat men zijn eerste boek niet bij Bol durft te kopen maar wel bij Ilse.Kijk het voordeel voor Ilse zie ik wel, zij krijgen commissie per klik en of een % over de omzet. Bol ziet Ilse als een affiliate partner. Een voordeeel voor de consument zou zijn als men via Ilse iets exra's zou krijgen of korting of dat men zijn naam en adres maar 1X hoeft op te geven en dat men daarna, cookie gestuurd, overal kan shoppen zonder iedere keer weer deze dingen in te voeren. Maar dat heb ik nog niet gezien. Ik heb wel al even gewinkeld en het viel mij op dat Pharmaplaza al wel ingeframed is bij shop.ilse.nl (!) Toen ik echter wilde bestellen via Ilse shop bij Bol, Aces en Unowear lukte me dat niet. En Bij shop.nl kreeg ik wel shop.nl te zien, maar niet het artikel.Beetje flauw van mij want het zullen kinderziektes zijn. Ik wens de Ilse shop veel succes. Want mensen, laten we eerlijk zijn, we zijn erg jaloers op de 100.000-en unieke bezoekers per dag. Veel e-commerce plezier vandaag. Ernst Blok is webmarketeer voor JK&K Communications Amsterdam 

G van Vliet

Ten eerste wens ik Ilse succes met de Ilse Shop mogelijkheid. En ten tweede spring ik er graag op in; Inderdaad krijgt Ilse een % van de omzet die wordt gegenereerd via de Ilse Shop. Lijkt mij ook logisch aangezien Ilse zich leent voor derden. Ik vraag mij alleen af in hoeverre het zgn. bezoekersprofiel heeft meegespeeld bij de keuze wel of niet deze mogelijkheid te bieden. 1 op de 3 bezoekers van Ilse heeft wel eens iets gekocht via het internet. Tja, wat zegt dat over de toekomst. Ik kan mij eerder voorstellen dat 2 van de 3 bezoekers nog nooit iets via het internet gekocht heeft en dat daar de Ilse Shop voor is bedoeld.Want laten wij eerlijk zijn, welke site heeft nu geen bezoekers die ooit iets via het internet gekocht hebben ? Bijzonder weinig, waarbij ik eerder het idee heb dat er veel sites bezoekers trekken waar de verhouding 'ooit eens' 3 van de 5 is… Ilse is een portal voor beginnende internetters, en biedt inzicht en gemak in het Nederlandse web. Om die rede zet ik mijn vraagtekens bij het uiteindelijke rendement voor Ilse en de partijen die zich hiervoor lenen. Maar ja … net als ieder bedrijf komt op een gegeven moment het besef dat de 'core business' toch het belangrijkste is. En zeker voor Ilse geldt dat zij toch wordt ingedeeld in de categorie 'zoekmachine' ( grootste 🙂 Zorg in ieder geval dat de zoektechniek up-to-date is want juist hier mankeert er toch een en ander Grt Gerrit

Pim Hutjens

Beste Ilse, Kun je mij uitleggen waarom jullie sinds kort Ilse Shop zijn gestart? Waar 1 van de weinige voordelen van internet-shopping is, dat ik makkelijk toegang kan hebben tot veel producten is Ilse zojuist van start gegaan met een shop met een assortiment waar zelfs de pompshop op de hoek om moet lachen. Waarom? Als je iets doet, dan moet je het goed doen heb ik geleerd. Dit is wel weer zo'n halfgare poging om ergens geld mee te verdienen. Ik geloof best in portals en dat ik via 1 site kan shoppen, nieuws kan lezen en toevallig ook nog kan zoeken. Maar laat de best-bezochte site van Nederland dan wel met een volwassen winkel komen. Hier heb ik niets aan. Het enige dat ik mij kan bedenken dat het voordeel zou moeten zijn van zo'n mini-shopje is dat bezoekers eerst van de Ilse zoekmasjien gebruik maken, geen goed resultaat ontvangen, dan doorklikken naar de shop en per ongeluk tegen een leuke CD aanlopen die je toch al wou kopen. Ik hoop dat Ilse het niet van deze groep moet hebben… Online shoppen? Dat moet veel beter kunnen! Pim Hutjens (werkzaam in de branche)

Erigro

Dat het prullen zijn die Ilse aanbiedt, zou ik niet durven beweren. Maar als ik in de stad een winkel tegen zou komen waar de Nisyleen Druppels en Centrum Multivitamines in de etalage naast een Philips cd-writer te koop wordt aangeboden, zou ik liever naar de drogist of de computerstore gaan. Niet dat ik mijn neus ophaal voor de druppels maar het komt op mij een beetje over als een doelgriep die zijn draai nog niet helemaal heeft gevonden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond