Deel dit artikel
-

Infographic: tieners haten Facebook

Tieners vinden Facebook niet meer vet of stoer. Ze vluchten naar Tumblr, Instagram of mobiele apps als Kik en WhatsApp. In elk geval weg van virtuele plekken waar ze bespied worden door ouders en familie, die je moeilijk kunt weigeren.

teenagers-facebook-social-media-infographic

Deel dit bericht

14 Reacties

Arie

Wat is er nou ooit leuk geweest aan facebook?
Triest medium.

hidde

Reageer dan niet Arie, doei!

Paul Haarman

Op zich is dat niet zo erg. Er zijn maar weinig producten in de wereld die zowel aanspreken bij de echt jonge generaties als bij de oudere generaties, zeker als bij die producten een bepaalde beleving of leefwereld hoort. Zo lang Facebook het sociale medium voor de wat “oudere” generaties blijft hebben ze niets te vrezen. Of dat zo zal zijn is weer een heel andere vraag natuurlijk.

David

Deze infographic slaat toch een beetje de plank mis. Ze gaan er aan voorbij dat elk merk bepaalde fases doorloopt en dat Facebook simpelweg over haar piek heen is. Facebook was leuk toen het gewoon voor vrienden was, nu is het mainstream geworden en zit zelfs mijn oma op Facebook. Opdrachtgevers trekken mij ook via Facebook na, in plaats van alleen via LinkedIn te checken wie ik ben. Daardoor ga je bepaalde dingen niet meer delen zoals gekke foto’s tijdens het uitgaan met vrienden en denk je wel even na voordat je een bericht plaatst of mijn oude tante er niet geschokt van zal zijn. Hyves heeft hetzelfde meegemaakt. Daar zat mijn moeder op een gegeven moment ook al op. Met Hyves ging het helemaal fout toen het netwerk meer en meer gebruikt werd voor commerciële doelen. De verkoop aan TMG was daarbij de doodsteek, hoe onschuldig het ook lijkt, men vond het steeds irritanter te worden geconfronteerd met reclame op Hyves. Men wil zelf bepalen wat ze leuk vinden en zelf ontdekken wat ze wel of niet willen. Na de overname van TMG werden mensen dan ook minder actief en stapten over op Facebook. Datzelfde is nu aan de hand op Facebook. Bijna elk bedrijf heeft inmiddels een page. Het is dus niet meer ‘cool’ of onderscheidend. Bedrijven hoeren en sloeren met dure cadeaus voor een simpele nietszeggende ‘like’. Sinds de beursgang worden er steeds meer commerciële veranderingen doorgevoerd en wordt ook ik als gebruiker steeds meer geconfronteerd met ongevraagde reclame. Ik ben er daarom al een tijdje mee klaar. De enige reden dat Facebook nog zoveel waarde heeft, is een gebrek aan alternatief. Waar je van Hyves simpel kon overstappen op Facebook, is er nu geen echt goed alternatief. Maar Facebook blijft een fase en komt tot een einde, net zoals Hyves, MSN Myspace, etc. Als je echt geld wilt verdienen zorg je dat je nu met een goed alternatief komt voor Facebook. En dan op het juiste moment naar de beurs brengen of verkopen. Als ik de technische kennis had zou ik het allang doen.

Martin

@David: Als ik het gouden idee had zou ik het allang doen 😉

jan

Nu de webwinkels nog over hun hoogtepunt heen, wanneer de gevestigde detailhandel “het gouden ei” uitvindt. Wordt het weer gezellig druk in de winkelstraten met vrijwel geen leegstand meer en een enorme diversiteit aan produkten. Voor bedrijven als DHL en GLS is het dan afgelopen met de pakjespret.

Shannen

Ik heb FB voor de fun, vanwege de pagina’s over buitenlandse series en internationale artiesten die ik leuk vind en medefans te treffen, maar zet er niets prive op. Zowiezo niet, wie me ook volgt.

Lenie

Dit artikel klopt niet, voor zover ik heb kunnen meten. Mijn leerlingen, allen tieners, gebruiken facebook. Zij herkennen zich niet in dit artikel. Slechts een enkeling gebruikt een ander medium of heeft geen facebook.
Ook als webshop ondernemer in parelsieraden, ParelPassie.nl heb ik een facebook pagina, facebook.com/parelpassie
.

Deen

Ik geef ze enkele jaren, misschien een decennia, dan is het over.
Facebook zal het uiteindelijk afleggen tegen andere vormen van social media.
Het is een bejaarden platform aan het worden.

WebshopAdvies.nl

@Lenie
“Dit artikel klopt niet, voor zover ik heb kunnen meten.”
We hebben het over een neergang van 5%, op een klas van 20 leerlingen is dat dus 1 leerling die niet meer ACTIEF op Facebook zit. Na constante groei heeft Facebook zijn top bereikt. De vraag is echter of de neergang zich doorzet (denk aan Hyves) of dat het bedrijf gewoon over zijn hoogtepunt is, maar constant een positie kan handhaven. We zullen het zien…

Bakema NL

Tja, zo gaat het met hypes. En hoeveel internet-hypes hebben we inmiddels al niet gehad? En elke keer gebeurt hetzelfde…zodra het voor veel geld is verkocht gaat het naar de klote. Want het is gebakken lucht, meer niet. Een hype, even leuk, iedereen doet het, zit er op en beseft uiteindelijk dat het eigenlijk gewoon allemaal best onzinnig is en dat het steeds irritanter wordt door reclames en meer onzin.
Ik zit er ook op hoor. Leuk, af en toe een geinig plaatje, muziekje dat iemand deelt, verhaaltjes, of wat ook. Maar ik ga er echt geen uren per dag rondhangen of zo, dat is nogal nutteloos. Net als al die nutteloze nep-spelletjes die je kunt doen. Als je echt niks in je leven hebt ga je die meuk spelen, wat een bende!

Ik lees hierboven al iemand die het over webwinkels heeft die nog over dat hoogtepunt moeten gaan. Inderdaad, gaat ook daar nog wel gebeuren en gelukkig maar ook.
De oplossing voor de winkelstraten is niet zo moeilijk. Diversiteit! Dat is daar het sleutelwoord. Niet elke stad en elk dorp hetzelfde ongeinspireerde aanbod der grootketens. Walgelijk dat het overal hetzelfde is, dat is toch werkelijk een drama! Dus de fysieke winkels prijzen zichzelf inderdaad uit de markt….de fysieke ketens dus. Want eerst hebben ze middels de prijzen de kleine winkeliers kapotgemaakt die nog enige diversiteit brachten en nu krijgen ze een koekje van eigen deeg, deels door de prijs en de onmetelijke luiheid van mensen die te beroerd zijn de deur uit te gaan om naar hersenloze tv-programma’s te kijken (uitgezonderd hen die om valide redenen niet zoveel het huis uit kunnen/komen).

Dus breng maar diversiteit en een leuk aanbod van winkels en niet meer zoveel van die eenheidsworst en dan gaan mensen (mits niet teveel last van de huidige crisis) wel weer winkelen hoor.

Gijs Vroom - Emerce

Er zijn natuurlijk veel internet bedrijven die al jaren succesvol meegaan, dus het is onzin om alles te generaliseren als hype. Facebook heeft een enorme base en use, dat er een afvlakking in groei wil nog niet zeggen dat het “binnenkort” over is.

Lees ook zojuist geposte artikel http://www.emerce.nl/nieuws/teloorgang-facebook-feit-fictie.

MRRD

Facebook zal altijd een hype blijven. Wil jij opvallen in facebook maar heb je geen leuke foto’s? Geen probleem! Met http://www.onlinefotobewerken.net bewerk jij jou foto’s tot leuke afbeeldingen die gezien willen worden door anderen, vrienden bijvoorbeeld.
Veel Succes!

Gijs Vroom

@Mrrd

Zulke flauwe bijdragen en reclame hebben we hier helemaal niets aan. Graag zinnige bijdragen..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond