ING: einde omzetdaling reclamebranche in zicht

De omzet van reclamebranche is verder afgenomen met 4 procent. Dat meldt ING. Als gevolg van de bezuinigingen binnen het bedrijfsleven wordt ook voor 2012 een omzetdaling van 2 procent verwacht. De reclamemarkt zal waarschijnlijk vanaf de tweede helft van dit jaar aantrekken. Social media en de mobiele reclamemarkt bieden kansen.
Organisaties brengen eerst externe kostenposten terug, voordat in eigen vlees wordt gesneden, concludeert ING. Dit verklaart het vroegcyclische karakter van de reclamebranche en zorgt ervoor dat de sterkste krimp waarschijnlijk al achter de rug is.
De branche zal – vooruitlopend op de aantrekkende economie in 2013 – in de tweede helft van 2012 naar verwachting omzetgroei laten zien. De reclames rond het EK voetbal en de Olympische Spelen, dragen ertoe bij dat reclamebranche minder sterk krimpt dan in 2011. In 2013 wordt een kleine groei verwacht, wanneer de branche kan profiteren van de aantrekkende bedrijfsbestedingen.
Door de beschikbaarheid van mobiel internet en de opkomst van mobiele apparatuur met internetmogelijkheden, liggen er kansen voor reclamebureaus die zich richten op de mobiele reclamemarkt. De opkomst van smartphones en tablets biedt bovendien kansen voor locatiegebaseerde mobiele reclame, aldus Sasja van As-Winters, sectormanager Zakelijke Dienstverlening van ING.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond