Deel dit artikel
-

ING: Gebruik social media stagneert

Consumenten vinden media nu minder betrouwbaar dan een jaar geleden. Dat blijkt uit het ‘Social Media Impact onderzoek van de ING naar het gebruik en de impact van sociale media, online media (nieuwssites) en traditionele media (tv, radio en dagbladen).

Het vertrouwen in de media nam ten opzichte van 2012 met gemiddeld 8 procent af. Jongeren vinden daarbij online- en social media betrouwbaarder dan ouderen. Voor het eerst blijkt dat het gebruik van sociale media in Nederland stagneert. Het gebruik van online media neemt zelfs af.

Het vertrouwen in media is in 2013 scherp gedaald ten opzichte van 2012. Er lijken verschillende oorzaken te zijn voor deze daling, aldus ING. Mogelijk zijn consumenten op dit moment in het algemeen onzekerder en wantrouwender.  Dat wantrouwen kan het gevolg zijn van een aantal internethypes  en incidenten, waarbij media ook een belangrijke rol speelden. De afname in consumentenvertrouwen en ook de perceptie dat media negatiever zijn geworden is wellicht van invloed op het vertrouwen dat consumenten hebben in de media.

Voor het eerst sinds de opkomst van sociale media stagneert het gebruik. Dat van sociale media platforms is in de breedte vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van een jaar geleden, maar Facebook gebruik vertoont nog een lichte groei. Facebook is bovendien net als vorig jaar het meest gebruikte platform, gevolgd door LinkedIn en Twitter. Jong volwassenen (18 – 34 jaar) gebruiken sociale media meer dan volwassenen en ouderen.

Van de online platforms worden online nieuwssites (zoals Nu.nl) het meest gebruikt (56% gebruikt deze wekelijks), op de voet gevolgd door de websites van kranten (52 procent). Weblogs, fora en reviewsites worden aanzienlijk minder gebruikt. In het algemeen is het gebruik van online media ten opzichte van 2012 afgenomen.

De impact van berichtgeving op sociale media, online nieuwssites, peer platforms en websites van organisaties neemt af naarmate men ouder wordt. Zo zorgen sociale media bijvoorbeeld bij 24 procent van de jongvolwassenen voor gedragsverandering tegen 17 procent bij volwassenen en 7 procent bij ouderen. Jongeren zijn vaker aanwezig op sociale media en de verschillende platformen dan ouderen. Bovendien hebben zij meer vertrouwen in social- en online media dan ouderen.

Autoriteit en geloofwaardigheid spelen een belangrijke rol bij de impact van berichten. De afzender van het bericht, de gebruikte argumenten, hoe vaak het bericht bevestigd wordt en het persoonlijke belang van een bericht worden als belangrijkste factoren voor impact gezien. Berichten van afzenders met kennis van het onderwerp zijn ongeveer 6 keer zo impactvol als berichten van mensen zonder kennis van het onderwerp. Opvallend is dat slechts 24 procent van de respondenten aangeeft dat een bericht impact heeft als de toon negatief is. Berichten met een positieve toon worden echter vaker als impactvol gezien (44 procent).

Het onderzoek naar de impact van social media is uitgevoerd door Social Embassy en Insites Consulting in opdracht van ING Nederland. Er zijn 1.515 respondenten ondervraagd die representatief zijn voor de bevolking op basis van leeftijd, geslacht en inkomen. Het onderzoek vond online plaats.

Impact van Social Media #sming13 from ING Nederland

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond