Deel dit artikel
-

inhoud

De ware e-businessmacht van Nederland

Zij zijn verantwoordelijk voor e-business bij de grootste bedrijven van Nederland. Welke rol spelen zij en wat staat er op hun agenda voor 2002. Lees de opvattingen van veertien hoofdrolspelers bij Shell, ING Group, Ahold, Unilever, Aegon, Fortis Bank, ABN Amro, Cisco, Buhrmann, Rabobank, Achmea, KLM, Randstad en Hagemeyer.

Werkt mijn website? Usability!

De allerbeste commerciële websites hebben minstens één overeenkomst: de bezoeker staat bij het ontwerp voorop. Drie begrippen spelen daarbij een hoofdrol: usability, interaction design en clickstream analyse. Wat behelzen deze begrippen precies en op welke manier kunnen ze bijdragen aan een beter site-ontwerp? "Het ideaal is dat technologie een onzichtbaar onderdeel wordt van de natuurlijke omgeving dat zich aanpast aan de wensen van de gebruiker." p. 69

Bruinsma: de man van zestig miljoen

Geert-Jan Bruinsma, CEO van Bookings.nl, boekte al vier maanden hotelkamers, maar wat een 'rack-rate' was wist hij niet. Toch les nummer één voor de hotelwereld. Vijf jaar later behaalt zijn bedrijf een bruto-omzet van zestig miljoen dollar en een omzetgroei van honderd procent. Maar niet iedereen wil online meewerken: "Een van de eerste grote klanten wilde alleen meedoen als ze hun beschikbaarheid en prijzen per fax mochten doorsturen in plaats van via de website." p.62

New Business

Gediplomeerde ecommerce-deskundigen, internetkaartenmakers na de overname, een nieuw begin voor leidinggevenden van failliete bedrijven en 25 opmerkelijke uitspraken uit 25 edities Emerce.

Recente Reacties

Welke onderwerpen hebben de meeste reacties losgemaakt en wie hebben het meeste gereageerd?

Columns

Ben Tiggelaar zegt wat hem drijft: "Zeven dingen waar ik in geloof"

Christiaan Alberdingk Thijm zegt dat hij burgers niet vertrouwt: "Mag ik even in je doosje kijken?"

Job Franken zegt hoe hij vandaag over de dingen denkt: "Nieuwsgierig"

Q&A

Peter Langhout (Peter Langhout Reizen): "Andere touroperators kunnen niet zonder meer internet op."

Michael van Swaaij (eBay): "eBay is geen veiling."

Fred van Aken (Pro Active International): "Het is een waanzinnig goede markt voor internetonderzoek."

Mathijs Suidman (Get Personal): "Uitgevers moeten producers worden."

Lopende Zaken

e-business
In de markt voor vakantiehuisjes halen de grotere intermediairs inmiddels dertig tot vijftig procent van hun omzet via internet binnen. En ze zijn nog maar net begonnen.

e-business
Wehkamp is inmiddels een van de grootste online retailers van Nederland. Nu gaat het bedrijf ook experimeren met i-mode, maar vooralsnog zonder hoge verwachtingen.

Technologie

Nooit meer hoeven zoeken; dat is de gedachte achter het Semantische Web. Maar ook: "Een bibliotheek waar boeken geen vaste plek meer hebben."

Technologie
Onderzoekbureaus verwachten dat er in 2006 meer dan honderd miljoen GPRS-gebruikers in Europa zijn. Hoe staat GPRS er in Nederland voor?

Technologie
De ongeduldige burger kan ook zelf het initiatief nemen bij de aanleg van glasvezel tot de voordeur. "Als je tegen kosten gaat leveren ben je aanmerkelijk goedkoper uit."

Feiten en cijfers

Internetstatistieken en hun duiding, verzameld en besproken door Bas Vlugt.

Reviews

Webwatchers
Een deskundigenpanel bekeek en vergeleek sites van drie grote luchtvaartmaatschappijen.

Banner reviews
Het Banner Panel beoordeelt een online campagne voor tijdschrijften.

Site van de maand
Martijn van Osch gaat terug in de tijd met de Wayback Machine.

Workshop

Sjaak Adriaanse kijkt hoe aanbieders van gezondheidsproducten content gebruiken om hun site aantrekkelijk te maken en hun waren aan te prijzen.

Harde Waren

De beste 'goodies' die op dit moment verkrijgbaar zijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond