Deel dit artikel
-

Inhoud Emerce No 18, mei 2001

Reportage: Heineken online

In het jaarverslag van Heineken over 2000 komen de woorden website, e-commerce en internetstrategie niet voor. Dat wil niet zeggen dat er bij Heineken niet wordt nagedacht over internet. Het bedrijf is zich bewust van de mogelijkheden. En de beperkingen, want "the proof of the beer is in the tasting."

Interview: Harm van Wijk

Welke broker blijft er na de shake-out over? De jonge online commissionair Binck wil de Nederlandse markt veroveren via autonome groei, overnames, syndicatie en zelfs het openen van een winkel. Business development manager Harm van Wijk legt uit waarom Binck een blijver is: "Human capital is de onderscheidende factor in deze business."

Update: Het einde van gratis

Tot voor kort leek het een goed businessmodel om site-bezoek te genereren door alles gratis weg te geven. Maar er is een kentering opgetreden: bedrijven en investeerders willen geld zien en winst maken. De grote vraag: hoe verander je een gratis-cultuur in een rendabel economisch model?

Recente Reacties: Op welk nieuws reageerden de bezoekers van de site het meest en hoe deden zij dat?

New Business: Met een nieuwe rubriek waarin we bijhouden wat er op de vacaturemarkt gebeurt.

Columns

Ben Tiggelaar over voorspellingen: "It wasn't me".

Christiaan Alberdingk Thijm over persoonsgegevens: "Hoe een koe een haas vangt".

Job Franken over fusies en core business: "Dorpsstraat Ons Dorp".

Nieuwsmakers:

Marc van Gelder (Peapod) "Wij hebben ons klantenbestand in San Francisco aan concurrent Webvan verkocht."

Ruud Bredewold (DeWinkel.com) "Je moet voorraad laten staan waar het is: bij de leveranciers."

Wilbert Kieboom (Atos Origin) "Inmiddels weten we wat hype is en wat niet."

Eric Bartels (MagicMinds) "We verkopen geen praatjes."

Lopende Zaken:

e-Business bedrijf ChateauOnline verkoopt (Franse) wijn online. De leveranciers geloofden er eerst niet in, maar zij worden gelogenstraft door de omzetcijfers.

Marketing Merken worden nogal eens misbruikt door zogenaamde 'brandhackers'. Cyveillance spoort de daders op en pakt ze desgewenst aan in het land van oorsprong.

Regelgeving Zijn kpn en upc nu wel of niet bezig met het spelen van monopoly? Het Consultatiedocument Internettoegang moet duidelijkheid verschaffen.

Technologie Vóór peer-to-peer waren er smart agents. Volgens Twinning-bedrijf Tryllian ligt er voor deze laatsten nog steeds een mooie toekomst in het verschiet.

Industrie Online te bestellen: bolussen van Zeeuwse bakker Daane en Fryske sukerbôle van Friese bakker Van der Molen. Is dit de toekomst van e-commerce in Nederland?

Content De 2,5 miljoen alleenstaanden in Nederland kunnen terecht bij een groot aantal datingsites. In toenemende mate niet voor een afspraakje, maar voor het managen van de relaties.

Feiten en cijfers:

Gegevens, statistieken en harde cijfers over e-commerce, e-business en internetgebruik, door Bas Vlugt.

Reviews:

Vergelijk Vier sites van wit- en bruingoedleveranciers met elkaar vergeleken.

Site van de maand: Martijn van Osch bespreekt verzamelplaats voor entertainment MediaTrip.com.

Site reviews: Deze keer bespreken we ook een hoax-site, omdat die net zo goed aan kwaliteitseisen moeten voldoen.

Banner reviews: Het Emerce bannerpanel hielp de online advertentie- wereld een handje en klikte wel- overwogen op een aantal banners.

Boekbesprekingen Uitgelezen: Op weg naar de toekomst ? bedrijfsstrategie in het tijdperk van de e-klant, The last mile ? broadband and the next internet revolution, Strategische beleidsinformatie, e-Business intelligence ? turning information into knowledge into profit.

Workshop: Fulfillment diensten, hoe kunt u die uitbesteden?

Harde Waren: Goederen die uw zakenleven makkelijker zullen maken ? in theorie althans.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond