Deel dit artikel
-

Inkoop via internet steeds populairder

Steeds meer Amerikaanse bedrijven maken voor hun inkoop gebruik van e-marktplaatsen en veilingsites. Dat blijkt uit onderzoek van het Institute for Supply Management (ISM) en Forrester Research.

Bijna de helft (45,5 procent) van de grote bedrijven gebruikt het internet voor zijn inkoop. Dat is een flinke stijging ten opzicht van vorig jaar, toen 33 procent aangaf dat te doen. Grote bedrijven zijn partijen die jaarlijks voor meer dan honderd miljoen dollar inkopen. Kostenbesparingen gelden als belangrijkste reden om online in te kopen. Kleinere marktpartijen zeggen veel minder voordeel van elektronische inkoop te ondervinden.

Van alle onderzochte bedrijven, zowel groot als klein, gebruikt 26,4 procent een e-marktplaats. Een jaar geleden was dat nog 19,1 procent. Ook veilingsites zijn in populariteit gestegen. Ruim 23 procent van de bedrijven doet mee aan online veilingen. Vorig jaar was dat nog 15,8 procent.

Ondanks deze gunstige ontwikkelingen blijft de groei volgens de onderzoekers toch achter bij de verwachtingen. De economische conjunctuur wordt gezien als de grote boosdoener. Niettemin beschouwt de meerderheid (53 procent) van de ondervraagde ondernemers het internet als "essentieel" voor hun inkoopstrategie voor het jaar 2002.

Aan de kant van de marktplaatsen is inmiddels sprake van een shake-out. Eerder gaf Forrester aan dat het aantal marktplaatsen wereldwijd scherp zal dalen. Nu zijn ongeveer twaalfhonderd e-marktplaatsen actief, maar in 2005 zal dat aantal zijn gedaald naar vijftig tot honderd. Gemiddeld maken marktplaatsen te weinig omzet om te overleven. Velen van hen bieden daarom ook financiële of logistieke diensten aan.

Deel dit bericht

1 Reacties

Danny Parengkuan

Het is jammer dat dit stuk inmiddels gedateerd is..Actuele berichten beweren het tegenovergestelde.!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond