Deel dit artikel
-

Inkoopplatform Orderchamp voegt dropshipping toe aan aanbod

Per vandaag kunnen retailers die aangesloten zijn bij Orderchamp producten van merken rechtstreeks naar de consument laten verzenden. Zonder dat zij dus zelf voorraad hoeven aan te houden.

De dienst is nu beschikbaar voor Shopify en WooCommerce webshops. Andere integraties, zoals Lightspeed, Adobe Commerce (voorheen Magento) en Prestashop, volgen later dit jaar.

Ook kleinere orders
De stap naar dropshippig volgt op wensen van retailers en merken. Merken en wholesalers zetten al steeds vaker stappen richting D2C, stelt Joost Brugmans, CEO van Orderchamp. Vooral binnen de categorieën Home, Kitchen en Kids liggen volgens hem grote kansen. Maar ook voor Beauty en Jewellery, waar kleinere bestellingen kenmerkend zijn, lopen tests. “Ook voor kleinere orders met kleine bedragen kunnen we het met prima marges rondkrijgen.”

De voornaamste uitdaging bij het ontwikkelen van de nieuwe propositie was het inregelen van de vele integraties die nodig zijn. Met een hoge mate van automatisering. “Tot op heden zetten retailers orders nog wel eens handmatig om naar merken. Dit hele traject is nu geautomatiseerd, inclusief betalingen.”

SaaS-model
In tegenstelling tot het transactionele model dat Orderchamp voor zijn wholesale marketplace hanteert, heeft het voor dropshipping voor een SaaS-model gekozen. Mede doordat de marges op dropshipping lager liggen.

Slecht imago wegnemen
Neemt niet weg dat dropshipping de afgelopen jaren een slecht imago heeft gekregen. ‘Handige’ goeroes promootten het model als snelle manier om rijk te worden, terwijl de vooral Aziatische producten van slechte kwaliteit zijn, de marges laag en klantenservice ondermaats of geheel ontbrekend.

Orderchamp is zich daarvan bewust en Brugmans meent dit te tackelen door de sterke curatie en samenwerking met gevestigde merken die de werkwijze van zijn bedrijf volgens hem kenmerkt. Dropshipping opnieuw uitgevonden, noemt hij het. “Inkoop bedrijven zonder risico’s, gezien het huidige macro-economische klimaat.”

In magazijn kijken
Hij wijst er ook op dat het achterliggende model eigenlijk altijd al succesvol aanwezig was in de branche. Bij een bedden- of meubelzaak is het heel gebruikelijk om via een productfolder ‘in het magazijn van de leverancier te kijken’ als een klant een andere variant van een product wenst. “Dat proces automatiseren wij.”

Onder de eerste tweehonderd merken die dropshipping omarmen, bevinden zich woonmerken als House Nordic, Jesper Home & vtwonen, beautymerk Rock Your World en sieradenmerk Bazou.

Orderchamp werkt op zijn marketplace inmiddels met zevenduizend premium-merken en honderdvijftigduizend retailers.

Beeld: Orderchamp

Deel dit bericht

1 Reacties

Jonas de Jager

Goed initiatief. Komt er ook een integratie naar CCVshop?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond