Deel dit artikel
-

Internetbedrijven besteedden vijfmaal meer aan televisiereclame

Internetbedrijven waren vorig jaar verantwoordelijk voor een grote groei in reclamebestedingen aan televisie. Er was bijna vijf keer zoveel reclame op televisie voor internetbedrijven als het jaar ervoor. Dit zegt SPOT , dat namens de Nederlandse televisiezenders de bestedingen aan reclame in kaart brengt.

In totaal is er in 2000 voor 1,6 miljard gulden aan televisiereclame uitgegeven, dat is 192 miljoen gulden meer dan het voorgaande jaar. Nog niet eerder was de groei zo sterk, constateert SPOT, dat daarbij uitgaat van netto-bestedingen.

De opkomst van mobiele telefonie, de groei van internet en grote sportevenementen als het EK Voetbal en de Olympische Spelen zijn de oorzaken voor de toename in bestedingen, aldus SPOT. Ook blijken bedrijven televisie voor steeds meer verschillende producten in te schakelen. Traditioneel ligt de nadruk op consumptiegoederen ('fast moving consumer goods'-goederen als voedingsmiddelen), maar in 2000 werd de meeste televisiereclame gemaakt voor auto's.

Internet service providers staan op de eerste plaats in de top 10 van sterkste groeiers. Zij adverteerden 16 procent meer dan het voorgaande jaar en hebben daarmee 30,7 miljoen gulden meer besteed in 2000 dan in het voorgaande jaar. Ook de bestedingen in de categorie 'internetwarenhuizen' groeiden, met 5 procent, wat neerkomt op ongeveer 9,6 miljoen gulden.

SPOT houdt alleen bij wat er in totaal wordt besteed en welke trends er zijn, gekeken naar productcategorieën. Wat er door de volledige internetbranche aan televisiereclame is besteed is daarom uit het onderzoek niet te achterhalen. Wel blijken internetbedrijven voor de sterkste groei te hebben gezorgd in bestedingen, er werd 476 procent meer besteed dan in 1999. Als tweede grote stijger staat mobiele telefonie vermeld, een sector die 148 procent meer uitgaf.

Voor komend jaar verwacht SPOT een minder onstuimige groei, tussen de 5 en 10 procent. Paul van Niekerk, directeur SPOT: "Ik denk ook dat de groei zoals we die afgelopen jaar rond internetbedrijven hebben gezien dit jaar minder zal zijn. Er zal een terugval plaatsvinden."

Deel dit bericht

1 Reactie

Rob The Chop

RECLAME = HEAVY SHIT!Er worden gewoon miljoenen guldens uitgegeven aan reclame middelen. niet alleen in U.S.A maar zo blijkt ook in ons koude kikker landje… Mobiele telefonie is natuurlijk (bijna) koploper. En alles op het gebied van e-commerce, internet etc gaan daar mee gepaard. Maar wat gebeurt er nou precies met die reclame campagnes? Hoe kunnen die grote reclame bureaus inschatten wat wij, de consument, leuk vinden? Ik snap er niks van… Met verbaasde groet laat ik de volgende reactie aan hen over. Rob The Chop

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond