Deel dit artikel
-

iPad-apps met betaalde content in trek bij gebruiker

Uitgevers kunnen meer geld verdienen met de iPad dan de iPhone. Applicaties voor de iPad waarbinnen content kan worden verkocht vinden gretiger aftrek dan soortgelijke applicaties voor de iPhone.

De gebruikers van een iPad hebben percentueel gezien beschikking over meer applicaties met daarin de mogelijkheid om aparte diensten af te rekenen dan iPhone-bezitters. Er zijn voor de iPad 10 procent zogenoemde gratis en betaalde applicatie met in-app purchase-mogelijkheid te vinden waar dit bij de iPhone 2 procent is.

Vooral applicaties die in de categorieën games en sociale netwerken vallen, bieden vaak de mogelijkheid aan gebrikers om binnen de aplicatie nog voor aanvullende diensten te betalen. Dat blijkt uit een rapport van Distimo. Dit Nederlandse bedrijf vergelijkt de downloads van de ene applicatie met die van concurrerende applicaties. Onder meer worden populariteit, prijselasticiteit, concurrentie en voorkeuren vergeleken. Dit gebeurt voor verschillende mobiele applicatie winkels als de App Store, Google Android Market en Windows Marketplace.

Veel uitgevers brengen een iPad-app uit voor hun tijdschriften of kranten, waarbij de content tegen betaling binnen het kleine programmaatje aangeboden wordt. Onder meer de Wired en Sports Illustrated en NRC Handelsblad volgen dit verdienmodel. Bij de laatste kunnen gebruikers die nog geen abonnee zijn, een losse editie kopen voor 79 eurocent. In Nederland is ook de, nu nog, gratis applicatie Veronica Magazine beschikbaar. Autoweek, waarbij binnen de applicatie content gekocht kan worden, staat in de planning om uit te komen voor de iPad.

Het hogere percentage aan betaalde en gratis applicaties waarbinnen gewinkeld kan worden in de App Store voor iPad, ligt hoogstwaarschijnlijk aan het feit dat de mogelijkheid om te betalen binnen een applicatie werd toegevoegd voor de iPad beschikbaar was en lang nadat de iPhone op de markt kwam. Daarnaast wordt de iPad veelal gebruikt als een apparaat waarop media wordt geconsumeerd.

Het moet wel gezegd worden dat het aantal applicaties dat beschikbaar is in de App Store voor de iPad aanzienlijk minder is dan het aantal applicaties uit dezelfde winkel voor de iPhone. De toekomst moet uitwijzen of gebruikers van de iPad eerder bereid zijn te betalen voor content binnen de applicaties.

Uit het rapport blijkt verder dat voor de iPhone de meest gedownloadde gratis applicatie die de mogelijkheid geeft om content te kopen die van MobiTV is. Hiermee kunnen gebruikers on-demand en live televisie kijken. Bij de betaalde variant is dit de applicatie Guitar Hero en Tom Tom.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond