Deel dit artikel
-

Jaap.nl begint woonwebwinkel

Huizensite Jaap.nl begint een eigen webshop waarop interieuraccessoires worden verkocht. Telegraaf Media Nederland, dat 100 procent van de aandelen van Jaap in handen heeft, hoopt hiermee haar woonsegment uit te kunnen breiden.

Het woononderdeel van Telegraaf Media Nederland moet breder worden ingezet. "Telegraaf Media Nederland heeft geen groot woonsegment. Vroeger hadden ze wel de woonkrant online, nu enkel nog maar dat onderdeel in de krant", aldus Hans Voorn, directeur van Jaap.nl. Het komend jaar heeft hij de opdracht om te onderzoeken hoe dat woonsegment eventueel verder uitgebreid kan worden. "In dat opzicht is deze webshop een pilot."

Binnen de woonmarkt zijn verschillende stadia. Het verhuizen en wonen begint bij inspiratie. "Dat halen mensen uit een blad als bijvoorbeeld VT Wonen. Mooie dingen bekijken, dat gebeurt voornamelijk in print. Dan komt de oriëntatie- en informatiefase. Dat gebeurt in de Woonkrant en op Jaap. Het bekijken van een huis dat mensen willen bezichtigen, gebeurt op de website", somt Voorn op. De volgende fase, waarin een huis wordt gekocht, dat is het terrein van de makelaar. "De Telegraaf heeft natuurlijk veel adverterende makelaars." Voor de verhuis- en klusfase zijn ook allerlei denkbare sites, als een Werkspot en meer. "Dat hele segment, daar kan Telegraaf Media Nederland een positie in ontwikkelen. Dat gaan we overwegen. Al kunnen we uiteindelijk natuurlijk ook concluderen dat het niet interessant is."

Geen koopintentie

De nieuwe webshop van Jaap richt zich op de funshopper. Voorn legt uit: "Ongeveer 80 procent van de bezoekers op onze site, hebben geen koopintentie. Dat zijn funshoppers die de komende twee jaar nog geen huis kopen. Ze zijn wel erg met wonen bezig." En daar begint de merkextensie van Jaap.nl naar woonaccessoires. Jaap.nl biedt de bezoekers een extra dienst en Telegraaf Media Nederland breidt zijn woonsegment uit.

Fonq, een e-commercebedrijf dat zelf rond de 70 webwinkels beheert en nog eens drie dozijn winkels in opdracht van derden, is een van de grootste ketens van webwinkels in Nederland. Zij hebben de whitelabel webshop voor Jaap.nl opgezet. Voorn: "Samen hebben we gekeken naar het profiel van de bezoekers van Jaap.nl, met name de funshoppers, en op basis daarvan is het assortiment bepaald." Jaap.nl besteedt het productmanagement, de logistiek en de bouw van de pagina uit aan Fonq. Verkoop is op basis van commissie.

Doelgroep

De doelgroep waar Jaap.nl zich hiermee op richt zijn de mensen die op zoek zijn naar een huis, maar dat op dat moment nog niet kunnen betalen. "Het zijn de hoger opgeleide mensen van 25 tot 60 jaar. Mensen die van een mooi product houden. De kleinere en goedkope dingetjes, een goedkoop stoeltje, daar is het niet het moment voor. Ze willen kijken naar mooie spullen", aldus Voorn.

Op termijn gaat Jaap.nl ook de Te koop-borden op de webwinkel verkopen. "Mensen kunnen nu al zonder makelaar hun huis gratis op Jaap.nl zetten. En daar hebben ze soms wat hulp bij nodig." Naast de eerder genoemde borden wil Voorn ook over om over een maand of twee deze mensen door te verwijzen naar een verkoopstyliste of taxateur om ze te helpen bij de verkoop van hun huis. "Dat is dan voor ons lead generation."

De webshop die vrijdag is gelanceerd, wordt over twee weken geïntegreerd in de site van Jaap.nl.

Concurrentie

Funda, concurrent van Jaap.nl, verkocht ooit nieuwe en gebruikte design meubelen onder de naam Funda Design. Dit is later opgeheven. Voorn: "Het grote verschil is dat bij Funda de eigenaren in principe de makelaars zijn en Telegraaf Media Nederland is een uitgever. Bij Funda heb je gemerkt dat verschillende initiatieven die niks met de NVM-makelaars te maken hadden, zoals een overzicht van vakantiehuizen, gestopt zijn. Dat wil niet zeggen dat zoiets geen succes kan worden." Hij verwacht dat de webshop van Jaap.nl wel een succes kan worden. "Bij Telegraaf Media Nederland heb je een enorme mediakracht om dit soort producten bekend te maken. Naast dat ze gewoon verstand hebben van e-commerce."

Deel dit bericht

1 Reacties

g.schipper

Al lange tijd ontvang ik e-mails van TROVIT. Deze mails wil ik niet meer ontvangen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond