Jajah met ‘Adwords-reclame voor telefonie’

VoIP-bedrijf Jajah blaast een oud reclameconcept nieuw leven in. Het bedrijf wil advertenties gaan verkopen aan het begin van telefoongesprekken en geeft de beller daarvoor gratis belminuten.
Het door Sequoia Capital, Deutsche Telekom en Intel gefinancierde Jajah.com lanceert tijdens de Ad:Tech reclamebeurs in New York vandaag opt-in telefoniereclame. Bellers die goedkoper willen bellen, kunnen ervoor kiezen reclame te beluisteren via de telefoon. De commerciële boodschappen zijn afkomstig van adverteerders uit de regio van de beller.
Jajah is een telefoniedienst die werkt via internet. Het bedrijf heeft verspreid over de wereld eigen telefonieservers staan die het internationale spraakverkeer routeren tot vlakbij de bellers. Daardoor kan het de belkosten laag houden. Geregistreerde gebruikers bellen via het vaste net onderling gratis.
De nieuwe reclamedienst is gemodelleerd naar Googles advertentieprogramma AdWords. Wanneer iemand belt en koos voor het opt-in reclamemodel dan hoort hij tijdens óver de beltoon een gesproken reclameboodschap. Die is eventueel op te volgen met een sms naar de mobiele telefoon van de beller. Tíjdens het gesprek worden geen reclameboodschappen voorgelezen.
Het van oorsprong Oostenrijkse bedrijf, dat door de lancering van Skype destijds zijn bedrijfsmodel totaal op de schop moest nemen, biedt advertentiedienst IncallAdvertising ook aan aan andere telecomaanbieders, zowel aan exploitanten van vaste als mobiele als VoIP-netten.
Vandaag maakt Jajah een samenwerking bekend met advertentiebedrijf Oridian. Oridian is het eerste reclamenetwerk dat gesproken reclames van zijn klanten inplugt op de telefoongesprekken van Jajah-klanten. Oridian is actief in verscheidene Europese landen, waaronder Duitsland, Engeland en Frankrijk en via wederverkopers ook in Scandinavië, Italië en Griekenland.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Tim Bijlsma
Hmm, lijkt mij dat de kosten van een sim-only en de steeds lager wordende telefonkosten, de komst van mobile-voip…zou het voor Jajah leuk vinden…maar ben op redelijk skeptisch.