Deel dit artikel
-

Japan verwacht sterke groei breedband

De Japanse overheid verwacht dat in 2007 de helft van de inwoners gebruik maakt van breedbandinternet. Momenteel heeft een op de zes Japanners de beschikking over breedband. Lage prijzen zorgen voor een sterke groei, maar ook voor druk op providers.

Het Japanse ministerie van Telecommunicatie maakte de cijfers eind vorige week bekend. Het betreft een jaarlijkse rapportage over de ontwikkeling van breedband in het land.

Volgens het ministerie hebben momenteel twintig miljoen Japanners de beschikking over breedband. De groei zal zich sterk doorzetten, aldus het ministerie, tot zestig miljoen gebruikers van breedband in 2007. Dit aantal staat gelijk aan ongeveer de helft van de Japanse bevolking. Het land zou hiermee wat breedbandgebruik betreft tot de top drie in de wereld behoren.

Het zijn met name prijsverlagingen die zorgden voor grotere interesse in breedband onder consumenten. De grootste breedbandprovider van het land, Softbank, begon eind 2001 de prijzen te verlagen. Momenteel zou Japan het goedkoopste breedbandinternet ter wereld hebben, aldus de overheid. De gemiddelde kosten zouden eenzestiende van die in de Verenigde Staten bedragen, onduidelijk is echter of in de berekening ook de abonnementskosten voor de telefoonlijn zijn meegenomen, meldt Reuters.

Consumenten varen wel bij het prijspeil, maar de providers staan onder grote druk. Softbank leed in het jaar eindigend op 31 maart een netto verlies van 846 miljoen dollar, een toename van rond de 25 procent tegenover het jaar ervoor. "De statistieken waar wij als investeerders naar kijken zien er bij lange na niet zo goed uit als wat we nu van de overheid horen", reageert een analist van HSBC Securities.

Inkomsten uit diverse breedbanddiensten zoals verspreiding van videomateriaal en muziek zullen in 2007 het vijfvoudige van de huidige bestedingen zijn, aldus het ministerie. Softbank meldde eind vorige week dat het een gamesportal zal lanceren in Japan, in de hoop dat online gaming in Japan even populair zal worden als het momenteel is in Zuid-Korea.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond