Deel dit artikel
-

Jupiter stelt voorspelling omzet internetreclame bij

Onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix heeft de voorspelling voor bestedingen aan online advertising naar beneden bijgesteld. In plaats van 7,3 miljard dollar zal de wereldwijde omzet aan internetreclame dit jaar 5,7 miljard dollar bedragen. Het zijn niet de buttons en banners waarvan de meeste groei wordt verwacht, over vijf jaar wordt er meer besteed aan andere vormen van online marketing.

"De problemen die marketeers ondervinden met het evalueren van het effect van hun online bestedingen hebben geleid tot een terugslag", aldus Jupiter analiste Marissa Gluck tijdens een congres van het onderzoeksbureau over online advertising. Persbureau Reuters tekende de nieuwe verwachtingen op.

Jupiter blijft van mening dat online reclamebestedingen in 2006 de vijftien miljard dollar zullen overstijgen, maar de prognose voor het jaar ervoor – bestedingen van 16,5 miljard dollar – werd bijgesteld naar 12,9 miljard dollar. In 2006 zal online advertising zeven procent beslaan van de totale reclamebestedingen, aldus Jupiter, momenteel is dat nog drie procent.

Het zijn met name financiële instellingen die online gaan adverteren, verwacht Jupiter. Over vijf jaar zullen zij 2,1 miljard dollar uitgeven aan internetreclame, gevolgd door autofabrikanten (twee miljard) en mediabedrijven (1,6 miljard).

Het zijn niet de banners en de buttons waar binnen online marketing het meeste geld in om zal gaan, voorspelt Jupiter. Het onderzoeksbureau maakt onderscheid tussen buttons en banners en andere vormen van online marketing. Tot de laatste rekent het zaken als e-mailmarketing en het verstrekken van coupons. Omzet binnen deze vormen van online marketing zal die van de 'traditionele' internetreclame overstijgen, aldus Jupiter. Momenteel wordt er twee miljard dollar aan besteed, dat zal over vijf jaar 19,3 miljard dollar bedragen.

Deel dit bericht

12 Reacties

Rob Troostwijk

Jupiter Media Metrix zit er compleet naast. Ik heb mijn Swarowski kristallen bol geraadpleegd en voor alle zekerheid het koffiedik van de afgelopen drie dagen geevalueerd en ik kom thans tot een reclamebesteding van 4.3 miljard t/m april 2005. Ik maak echter enig voorbehoud, want ik zou er wel eens falikant naast kunnen zitten, maar dat zien wij in april 2005 dan wel weer, nietwaar.

Rob Troostwijk

Ik neem alles terug wat ik hierboven heb gezegd en beweer het tegendeel. Want wat lees ik op de webzijde van dit vermetele onderzoeksburo: 'Longterm growth factors for internet recovery remain strong, but current market conditions will hamper their impact temporarily'. Dat is klare taal. Vrij vertaald betekend dit zoiets als 'Wanneer het volgende week niet regent, is het droog'.

Carl Mangold

Laat ik ook eens een voorspelling doen: "We gaan van button & banner advertising naar POS advertising". De meest voor de hand liggende online point of sale advertising is inderdaad de coupon ('koop nu drie flessen drank voor de prijs van twee'), maar deze wordt doorgaans door de verkoper zelf (bv Gall & Gall) gemaakt. De POS advertising die ik bedoel bestaat bijvoorbeeld uit een leuk klein Flash filmpje c.q. commercial op de site van de verkoper (voorbeeld: Andrelon maakt, betaalt en plaatst een shampoo-commercial op de Albert Heijn-site, en dat flashfilmpje linkt door naar een bestelknop op dezelfde AH-site).

Elvis

Ik heb hier zojuist met mijn wichelroede het artikel gelezen. En ik kan met stellige overtuiging mededelen dat het inderdaad 4,3 miljard zal worden.

Guru

Om het allemaal even duidelijk te stellen : Ik durf te beweren dat de komende vijf jaar de bestedingen grote zullen zijn dan voorheen.

Ward van Riel - BM2

Eindelijk wordt iedereen eens wakker! Eerst de internet bedrijven 'ontmanteld',Toen de beursanalisten,Toen de IT – onderzoeksbureaus,Toen de consultants, Wat overblijft op internet en wat echt belangrijk is, is jezelf en je eigen netwerk. Iedereen heeft namelijk zijn eigen unieke netwerk en dat is voor die persoon specifiek van belang. Beurswaarden, internetwaarden en menselijke waarden worden nogal eens door elkaar gehaald. De menselijke waarden ligt daarin dat je de juiste informatie krijgt op de juiste manier gestructureerd waarbij je eigen netwerk de input creeert, denk hierbij aan je eigen organisatie, je klanten en leveranciers, en natuurlijk je vrienden en overige kennissen. Voor het onderhouden en beheren van je eigen netwerk moet er nog wat gebeuren op internet….. Ons inziens is dat de nieuwe generatie internet. Dank en tot horens, Ward van RielBM2

Peter van Oostwijck

Net terug van mijn internet avontuur in San Francisco. Daar is het slechte nieuws al langer bekend. Het wordt niets met adverteren via banners. Daaris iedereen al druk bezig zich te concentreren op interactieve TV reclame. Op de tv willen mensen betalen op internet niet. Een reclametje op het 8 uur journaal 2 miljoen pageviews kost je nog geen 50 duizend gulden. Dat is wel wat beter dan een buttontje. Vergeet het gewoon, internet kost geld, daar wordt niets meer mee verdiend.

Sherlock

Kan ik Jupiter eigenlijk aansprakelijk stellen als ze er voor de honderduizendste keer naast zitten? Hoe berekenen ze deze getallen eigenlijk? Ik zie het al helemaal voor me: een staigiair wordt bij de baas geroepen (die is alleen op vrijdag op kantoor) en zegt: "Hallo stagiair, zeg, er moet nog een rapport over webvertising uit deze week, raap jij wat cijfertjes bij elkaar?". Veel internetbedrijven stellen nu dat ze failliet zijn gegaan omdat de markt waarin ze opereerden door Jupiter en consorten veel groter was voorgesteld. Verbaast me niets. Ze roepen maar wat daarzo. En als je wil weten hoe ze aan de cijfers komen, moet je nog een paar duizend gulden neerleggen ook. Belachelijk.

Johan Notenboom

Cijfers van jupiter, gartner, whatever neem ik altijd met een korreltje zout. Grote afzetters en onzin uitkramers zijn het. Neem nou online advertising bijvoorbeeld. wat is omzet? onderling een bannertje uitwisselen en elkaar een factuurtje sturen? Verhoogt elkaars omzet, leuk om aan externe partijen te laten zien. Zegt dus 0,0Mijn idee: verhalen en cijfers over webvertising, aantal verkochte mobile devices over 3 jaar, silicumschijfies, aantal telecomsattelieten boven gambia ter bevordering van internetgebruik daar, webhostingcapaciteit? lamenielache en doek de boel daar gewoon op.

X2001

Nu MSN 100 miljoen dollar gaat investeren, gaan de cijfers nu weer omhoog? 😉 Grappig die prognoses.

dennis

leuk om die oude posts te lezen 😉

Astrid

Nog leuker om te lezen wat er van deze voorspelling is uitgekomen. Iemand dat paraat?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond