Deel dit artikel
-

Kabel neemt voorsprong op ADSL

Voor het eerst sinds 2003 groeit het aantal aansluitingen voor kabel harder dan die bij ADSL. De gehele breedbandmarkt toonde een kleine groei van 0,4 procent.

Dat blijkt uit het vierjaarlijkse overzicht van Telecompaper.

De kleine groei in het afgelopen kwartaal komt neer op 20.500 breedbandaansluitingen. Hiervan waren 15.000 nieuwe klanten die voor kabel kozen tegenover 5.500 DSL-klanten.

De breedbandpenetratie per huishouden wist omhoog te klimmen naar 79,9 procent, een stijging van 2,8 procentpunt in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Wanneer hier de Fiber to the Home-aansluitingen in worden meegenomen, komt de penetratie uit op 81,5 procent.

Telecompaper voorspelt voor dit jaar een totale groei van 4,5 procent op de breedbandmarkt, inclusief FTTH. Hiermee zou de breedbandpenetratie uitkomen op 83 procent, met in totaal 6 miljoen breedbandaansluitingen op de consumentenmarkt.

Tele2 kende de grootste groei in de aansluitingen, zij sloten 13.000 nieuwe klanten aan. Ziggo, nog steeds de grootste breedbandspeler met een marktaandeel van 24 procent, volgde met 10.500 nieuwe aansluitingen. Internet van KPN groeide met 19,9 procent, UPC met 11,9 procent en Het Net met 11,7 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond