Kassier.nl regelt betalingen via e-mail

In navolging van Paypal, start ook het Nederlandse Kassier.nl met een betalingsservice waarbij gebruik gemaakt wordt van e-mail en mobiele telefoon. De transactie blijft in handen van de banken, maar Kassier bereidt de betaling voor, zo omschrijft CEO en oprichter Johan Blank de dienst. Hij hoopt voor dit jaar op 70.000 tot 100.000 gebruikers.
"Onderling betalen is nog nooit zo eenvoudig geweest. In feite heb je geen bankrekeningnummers meer nodig van anderen, omdat je het geld overmaakt naar een e-mailadres", zegt Blank. "Je kunt direct 'on the spot' voorgeschoten bedragen terugbetalen. Het is bij wijze van spreken mogelijk om vanuit de kroeg of vanaf de piste direct drankjes te verrekenen." Zodra er een betaling van een mobiele telefoon (SMS) of de site naar een e-mailadres plaatsvindt, vertaalt Kassier.nl deze betaling in een betaling naar het betreffende bank- of girorekeningnummer. Zowel verzender als ontvanger moeten dan wel aangesloten zijn bij Kassier.nl
Het bedrijf vraagt voor de uitvoering geen provisie, zegt Blank. "Zeker met kleine betalingen is dat niet aantrekkelijk. We willen onze inkomsten op termijn halen uit overeenkomsten met e-commerce- en marketingpartners". Blank geeft het voorbeeld van de groep jongeren die met elkaar op wintersport gaan. "Die zou je via ons ook een groepsreisverzekering kunnen verkopen." Voordat Kassier.nl met dergelijke deals begint wil het eerst een grote gebruikersgroep opbouwen.
De dienst is wel degelijk te vergelijken met Paypal , een betalingsdienst die inmiddels ook in Nederland te gebruiken is. "Zij zijn iets meer gericht op de creditcard, wij meer op overschrijvingen". Kassier ondersteund geen creditcardbetalingen wegens het 'dure karakter' hiervan.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Stefan Clarenbeek
Aha, dus als ik het goed begrepen heb is de kern van het bovenstaande concept gebaseerd op de "core competency" van het bedrijf namelijk het leggen van een link tussen een bankrekening en een email-adres, is het eenvoudiger om een email-adres op je mobiel in te toetsen dan een 9cijferig rekeningnummer en heet geld verdienen met online reclame opeens "inkomsten uit overeenkomsten met marketingpartners"?.Ik kan er naast zitten maar volgens mij is een absolute randvoorwaarde voor het succesvol op de markt zetten van een produkt/dienst, een goede duidelijke heldere eenduidige communicatie naar alle mogelijke geinteresseerden zoals klanten, partners, investeerders, persmensen etc. en zelfs dan is succes nog niet verzekerd (remember the chipknip/chipper). Laat dit persbericht de ruimte te over voor misverstanden, verkeerde interpretaties en andere vaagheden, met de website van kassier.nl is het al niet beter gesteld..Om het concept beter op waarde te kunnen inschatten zou ik toch graag antwoord willen hebben op ondermeer de volgende vragen:* Waarom moet iemand in privacygeil Nederland zijn persoonlijke gegevens t.b.v. transacties nu niet alleen aan een bank maar ook nog aan een vierde partij afstaan terwijl het eindresultaat hetzelfde blijft?* Is het gelet op het doel van e-commerce en automatisering efficienter en dus kostenbesparend dat het aantal bij een transactie betrokken partijen toeneemt van 3 naar 4?* Is het wijselijk om te denken dat banken alle value creating financial services overlaten aan andere partijen zodat zij zich met verve kunnen toeleggen op hun rol als "transactiefabriek" en ze die etterlijke miljarden die ze onlangs nog voor e-commerce uittrokken weer aan hun aandeelhouders kunnen teruggeven?* Wat zijn nu eigenlijk de core competences (bekwaamheden) van kassier.nl waar de banken zelf niet over beschikken en het voor hen ook niet interessant is om deze competences zelf te ontwikkelen. Op antwoord wachtend volg ik de ontwikkelingen op de voet.
Johan Blank
Wow Stefan, jij maakt het me niet makkelijk, dat zijn een hoop vragen. Desalniettemin zal ik proberen om ze te beantwoorden. De essentie van een 1-op-1 betaling bij Kassier.nl is niet zo zeer de overdracht van het bankrekeningnummer of e-mailadres, maar de overdracht van het totale betaalproces. Kassier.nl vertaalt het SMS-bericht in een betaalopdracht en biedt laagdrempelige betaalinstrumenten aan om deze te voldoen (o.a. RaboDirect en acceptgiro's). Bovendien herinneren we degene die moet betalen periodiek als hij/zij niet betaalt. Kassier.nl is een kassysteem voor groepen en evenementen en faciliteert naast onderling betalen de groepsadministratie en onderlinge communicatie. Kassier.nl doet dus meer dan hetgeen in deze editie van Emerce wordt beschreven. De mogelijkheid om onderling geld over te maken is slechts een onderdeel van het totale systeem. Dit staat mijns inziens vrij duidelijk op de homepage. We doen er alles aan om zo duidelijk mogelijk te communiceren wie we zijn en wat we doen maar slagen er blijkbaar niet in om het aan jou uit te leggen, suggesties voor verbetering zijn uiteraard welkom. O.k. de antwoorden op je vragen:De gegevens van de gebruikers van Kassier.nl worden onder andere vastgelegd om de groepscommunicatie te faciliteren. Bij Kassier.nl kun je dus onder andere de gegevens van de mensen waarmee je in een groep zit (jaarclub, sportteam etc.) raadplegen. Doordat iedereen zijn eigen gegevens invoert en onderhoud, heb je een onderhoudsvrij adresboek en dat bespaart de nodige rompslomp. Ik ben het met je eens dat als je alleen maar geld wilt overmaken naar iemand van wie je de benodigde gegevens hebt, dat efficiënter kan. Kassier.nl maakt het vooral makkelijker. Bovendien is er een directe koppeling tussen de financiële administratie van een groep en het betalingsverkeer. Hierdoor kunnen betalingen direct in de administratie verwerkt worden en genereert de administratie de benodigde betalingsopdrachten. En niet onbelangrijk: als je vergeet te betalen herinnert Kassier.nl je. Je kunt overigens prima gebruik van Kassier.nl maken zonder dat je de betaalfunctionaliteit gebruikt het brengt alleen wat meer werk voor de Kasbeheerder met zich mee. Wat betreft de value creating financial services, mooie kreet trouwens, het volgende: Ik weet niet of het wijselijk is om te veronderstellen dat de banken dit overlaten aan anderen. Feit is dat er (nog) geen vergelijkbare services door banken geboden worden. Over de bekwaamheden van Kassier.nl en de banken het volgende: Ik kan wel oordelen over de bekwaamheden van Kassier.nl maar vind het niet zinvol om deze te relateren aan de bekwaamheden van de banken. De bekwaamheden van Kassier.nl zijn tientallen jaren ervaring met de ontwikkeling van onder andere financiële informatiesystemen, heel veel kennis van Internet en last but not least enorm positieve ervaring met groepsactiviteiten en minder positieve ervaring met de rompslomp die deze met zich meebrengen. Ik hoop dat ik je vragen beantwoord heb, maar ben uiteraard tot een nadere toelichting bereid (j.blank@kassier.nl). Groeten,Kassier.nl b.v.
Vincent Luyendijk
Schitterend concept, dat kassier.nl! mooie site ook trouwens!
Dick Rubbens
Goed werkende site, snelle registratie, geen onnodige vragen. Nuttig (adressenboek, administratie) maar ook leuk (impuls voor groepen, SMS) en bovendien gratis. Ik zie geen nadelen van Kassier.nl.
Peter van Det
Stefan, Kan je in je vragen ook in het nederlands woorden gebruiken? Dan kan ik het ook lezen. Ik vind de kritiek gelul. Eindelijk heb ik een manier om mijn vrienden te laten betalen zonder dat ik er achteraan moet. Ik heb nog nooit een bank gehad die dat voor mij deed. Heerlijk zo'n vierde partij. Kassier, hulde !
Wilto Hofman
Eindelijk een (internet)dienst waar je direct wat aan hebt en een duidelijke toegevoegde waarde heeft. Een voorbeeld van goede dienstverlening. In deze tijd van omvallende internet en new(e)conomy bedrijven zeer positief nieuws, goed voor de bedrijfstak.