Deel dit artikel
-

Keekaboo krijgt Web Trader-logo niet terug

De Consumentenbond is niet van plan kaartensite Keekaboo.com het Web Trader-logo terug te geven. Keekaboo had daar gisteren om verzocht. De bond stelt dat de site de termijn waarbinnen het opheldering moest geven over het versturen van een reclamemail ruimschoots heeft overschreden. Volgens de regels moet Keekaboo nu een jaar wachten voordat het een nieuwe aanvraag voor het keurmerk kan doen, aldus een woordvoerder van de Consumentenbond.

De Consumentenbond nam op 10 november het keurmerk van Keekaboo.com af en stelde toen ook al in een persbericht dat de site een jaar moet wachten voordat het opnieuw een aanvraag mag doen. Keekaboo overschreed meerdere malen de termijn die de Consumentenbond had gesteld om opheldering te geven over enkele zaken, aldus de bond. Het ging daarbij om het ongevraagd versturen van een reclamemail aan de abonnees, zo zegt de bond, maar ook om zaken als het vermelden van een adres op de site en het vermelden van de leveringstermijnen.

Keekaboo zegt aan de laatste twee wensen voldaan te hebben. Over het versturen van de reclamemail wil Keekaboo graag een onderhoud met de Consumentenbond.
De gewraakte mailing werd verstuurd in de laatste week van oktober. Het probleem ontstond doordat Keekaboo een groot aantal oudere abonnnees heeft waarvan de site niet weet of ze reclamemail wensen te ontvangen. Om de animo hiervoor te peilen werd een 'verkennend' mailtje gestuurd in samenwerking met mediabureau First Impressions. De tekst daarvan deugde niet, zo verklaart Keekaboo aan de Consumentenbond.

In de mail stond dat het e-mailadres van de abonnee eenmalig was verstrekt aan First Impressions. Keekaboo stelt nu dat dit nooit is gebeurd en nodigt de Consumentenbond uit om dit te controleren. Bovendien kregen mensen die aangegeven hadden geen reclame te willen ontvangen toch per abuis de reclamemail, volgens Keekaboo een kwestie van dubbele adressen.

Ceo Patrick van Zandvoort van Keekaboo heeft er nog alle vertrouwen in dat de site het Web Trader-logo uiteindelijk terug zal krijgen. Het overschrijden van de termijn is volgens hem het gevolg van "onervarenheid met het voeren van een dergelijk grootschalig onderzoek als door de bond is gevraagd". Hij geeft toe "dat er in de communicatie met de Consumentenbond iets sneller gereageerd had mogen worden".

Volgens Van Zandvoort heeft de zaak rond het Web Trader-logo Keekaboo nog geen klanten gekost. "We hebben alle zakelijke relaties gebeld en uitgelegd wat onze regels voor privacy zijn." Van de abonnees heeft 40 procent aangegeven reclamemail te willen ontvangen.

Deel dit bericht

1 Reacties

Pim Hutjens

Volkomen terecht dat Keekaboo zijn webtrader keurmerk niet terugkrijgt. Ik heb tot twee maal toe een kaart proberen te versturen, wat Keekaboo beide keren niet gelukt is. Vervolgens heb ik mij uitgeschreven en sindsdien wordt ik gespamd door First Impressions dat mij probeert Suske en Wiske albums en dergelijke te verkopen. De SPAM-mails in HTML opmaak komen niet goed op mijn scherm en als ik dan een link aanklik blijk ik gelijk een order te hebben geplaatst. Ik kan annuleren noch bevestigen. Kennelijk zijn de gegevens bestanden dermate compleet dat zij voldoende gegevens hebben om de order af te handelen. Beide bedrijven zijn zeer slecht bereikbaar en houden zich niet aan de afspraken. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat First Impressions mij niet mag mailen. Dit is e-commerce op zijn slechtst. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond