Koersdaling Microsoft door slechte vooruitzichten

De koers van Microsoft verloor 5 procent na redelijke kwartaalcijfers met tegenvallende vooruitzichten. Voor Yahoo-aandeelhouders is dat ook slecht nieuws. Microsoft laat Yahoo bungelen en maakt pas volgende week haar keuze bekend.
De dreigende optie van het loslaten van Yahoo, gisteren geuit door Steve Ballmer, is herhaald door financieel bestuurder Chris Liddell (foto) bij de analyse van de kwartaalcijfers van Yahoo.
En hij voegde eraan toe dat er geen haast bij is en dat Microsoft bij het laten lopen van Yahoo op jacht gaat naar andere prooien. AOL noemen analisten als alternatief, en ook MySpace.
Met het aflopen van het ultimatum van Microsoft aanstaande zaterdag zal er niet onmiddellijk een bekendmaking volgen. Microsoft gunt zichzelf nog enige tijd. De onzekerheid pakt immers goed uit op de beurs.
De koers van Microsoft stond zojuist nabeurs na de bekendmaking van de kwartaalcijfers op 30,20 euro. Dat betekent een verlies nabeurs in de onofficiële handel van 5 procent. Nog tijdens de handel op Wall Street won Microsoft ruim 1 procent in waarde, in de hoop op betere cijfers.
koers van Yahoo stond gisteren, zoals verwacht, op verlies. Maar hij daalde verder dan verwacht, met bijna 2,5 procent tot 27,30 euro. Nabeurs na de bekendmaking van de cijfers van Microsoft ging er nog eens 1 procent vanaf tot een koers van juist boven de 27 dollar.
Wat betekent dit voor de overname? Microsoft deed het bod van 31 dollar per aandeel Yahoo als volgt: 31 dollar in cash of 0,9509 aandeel Microsoft aandeel per aandeel Yahoo. Microsoft biedt elke Yahoo aandeelhouder de mogelijkheid om in geld of in aandelen Microsoft de aandelen in te wisselen met pro-ratio de helft in aandelen en de helft in geld.
Microsoft sprak over 44,6 miljard dollar bij een koers van Microsoft toen van 32,60 dollar en noemt dat ook nu nog en dat is gebaseerd op het geheel inwisselen in geld van de Yahoo-aandelen. Met de koers van 30,40 van Microsoft of 7,3 procent lager dan bij het bod eind januari begint de glans eraf te raken. Het is nog iets minder dan 43 miljard dollar waard.
Nu het Yahoo-aandeel op 27 dollar staat, of 13 procent lager dan het bod, betekent dit dat het geloof in een goede afloop sterk is gedaald.
De laatste jaren is het gebruikelijk dat bij vijandige overnames concerns op de beurs alvast aandelen kopen. De koersdaling biedt Microsoft ook de mogelijkheid om op de beurs pakketten Yahoo te kopen, al zijn de volumes van de handel niet zodanig dat er onopvallend tientallen procenten van Yahoo te verwerven zijn door Microsoft.
Tegenvallend vooruitzicht
De kwartaalcijfers van Microsoft lieten als gebruikelijk enorme winstpercentages zien, maar het venijn zat in de vooruitzichten voor de rest van het jaar. Die waren aan de lage kant van wat er tot nu toe over gezegd was. Dit was de belangrijkste reden voor de genoemde koersdaling.
De winst van Microsoft daalde met 11 procent tot een kleine 4,4 miljard dollar of 47 cent per aandeel. Dat was meer dan de tevoren door analisten gemiddeld genoemde 45 cent per aandeel.
De omzet steeg minimaal tot een kleine 14,5 miljard dollar, als gevolg van hoge Vista-opbrengsten een jaar terug en een voorziening vanwege Europese boetes. De Windows-divisie zag de omzet zelfs met 24 procent dalen tot ruim 4 miljard dollar, terwijl de winst van deze divisie met 26 procent daalde tot 3,1 miljard. Dat is overigens nog een winstpercentage van ruim 77 procent, nog veruit het hoogste in de ict-industrie dankzij het monopolie.
Xbox winst, online verlies
De divisie zakelijke software, met Office, moest echter ook 2 procent terug in omzet, tot ruim 4,7 miljard dollar, bij 8 procent minder winst, tot 3,1 miljard dollar. Vooral ‘entertainment’ deed het goed, dat wil zeggen de Xbox en spellen: een omzetgroei van ruim 900 tot bijna 1,6 miljard dollar; met de omzet van ruim 300 miljoen verlies een jaar terug tot nu bijna 90 miljoen winst. Ook zat er flinke groei in de serververkoop
De opbrengst van de internetactiviteiten, MSN en Live, steeg met 40 procent tot ruim 840 miljoen dollar, deels door de overname van reclamebedrijf aQuantive. Maar wederom leverde deze divisie een verlies op, van 228 miljoen dollar. Dat was fors hoger dan een jaar terug, met 171 miljoen verlies.
De noodzaak voor de overname van Yahoo is dus nog evident.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond