Deel dit artikel
-

KPN doekt merk Planet.nl op

KPN stopt met het merk Planet.nl en vervangt de site door het algemenere KPN Vandaag.

Nieuwsuitgave Webwereld meldt, op basis van interne bedrijfsdocumenten van KPN, dat het merk Planet.nl per juli 2008 verdwijnt. Emerce schreef in april reeds dat er grote wijzigingen bij Planet in het verschiet lagen. Webwereld meldt nu de details, die KPN in een reactie niet ontkent.

Planet.nl bevestigt op zijn eigen website de aanstaande verandering.

Het huidige portaal Planet.nl wordt vervangen door de site KPNvandaag.nl. Aanstaande maandag verschijnt op die site een demonstratievideo van wat Planet-abonnees van het nieuwe portaal kunnen verwachten. Een paar weken later gaat de schakelaar definitief om en zal al het binnenkomende verkeer bij Planet.nl worden doorgelust naar het nieuwe domein.

De internetproducten van Planet.nl en die van KPN (Direct ADSL) bedienen in de praktijk dezelfde klanten, waardoor KPN de noodzaak voor een diffuus merkbeleid niet meer inziet.

Sinds het eerste kwartaal van 2008 schaart KPN in zijn financiële verslagen de producten Planet en Direct ADSL onder dezelfde noemer. HetNet, Xs4all en Telfort zijn nog zelfstandige merken

Eind 2007 besloot het telecombedrijf reeds de eigen Planet-nieuwsredactie op te heffen, lang een van de grootste online redacties van Nederland.

In technische zin verandert er voor de Planet-abonnees niets. Hun e-mailadres blijft hetzelfde, evenals de internetinstellingen. Nieuwe klanten krijgen een e-mailadres dat eindigt op Kpnmail.nl.

Waar andere internetuitgevers en exploitanten het bezoek aan hun site sterk zagen groeien, bleef die opwaartse trend bij KPN uit. Uit bereiksmetingen van Stichting Internetclame, Stir, blijkt dat er over de jaren heen sprake is van een daling.

In april 2006 was het gemeten bereik 14,1 procent, wat in die maand 58,3 miljoen pageviews opleverde. Het jaar erna noteerde Planet.nl een bereik van 10,2 procent, 4 procentspunten minder, en in totaal 17,3 miljoen bezoeken. Jongstleden april lag het bereikscijfers op 10,4 procent en verwerkte de site 20,3 miljoen bezoeken.

Planet en Direct ADSL van KPN bedienden in het eerste kwartaal van 2008 gezamenlijk 1,1 miljoen abonnees. Dat is 1,3 procent meer dan het jaar ervoor. Planet Internet had in het laatste kwartaal van 2007 572.000 breedbandklanten, 29.000 minder dan het jaar ervoor.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bas

Ik vind het ongelooflijk hoe KPN de plank mis slaat. Niet zozeer met het nieuwe KPN Vandaag. Ik kan me voorstellen dat er behoefte is aan een nieuwe startpagina voor KPN, hoewel ik denk dat veel mensen als meer gehecht zijn aan Netvibes en iGoogle, die deze propositie al langer bieden en bovendien persoonlijker zijn. Daarnaast blijft het doel producten verkopen.Het opheffen van het merk Planet is in mijn ogen echter een verlies voor internet. Dit merk had een andere look en feel moeten krijgen als zelfstandig merk door moeten gaan. Bovendien wil ik aangeven dat het verlies aan bezoek bij Planet niet de reden is van de transformatie naar KPN Vandaag. het verlies aan bezoek is het directe gevolg van het structureel uitkleden van de Planet.nl organisatie vanuit KPN. Er is jarenlang niets in het merk geinvesteerd.

D.

Het lijkt mij dat er naar de wensen van KPN toe geredeneerd is. De werkelijke reden voor het opdoeken van het merk planet.nl is niet het verminderde bezoek, maar de strategie van KPN. Die strategie is voornamelijk gericht op minder, maar grotere merken. Dit levert een aantal voordelen op voor de organisatie, maar het is maar de vraag of er ook toegevoegde waarde is voor de klant, en die betaalt uiteindelijk wel de rekening. Het monopoliedenken is er bij KPN nog steeds niet helemaal uit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond