Deel dit artikel
-

KPN: hotspots na 2005 winstgevend

KPN denkt de hotspots die het exploiteert na 2005 winstgevend te krijgen. Dat heeft Jan Kroon, de directeur van KPN Hubhop, maandag gezegd na afloop van een bijeenkomst van KPN Hubhop. Daar ontvouwde KPN de verdere plannen met betrekking tot Hubhop. “Eind 2005 hopen we quitte te spelen,” zei Kroon. Ook kondigde KPN aan dat er nog voor de zomer 200 hotspots in telefooncellen bijkomen zodat op meer plekken draadloos internet beschikaar is.

Sinds maandag 5 april heet Hubhop op de consumentenmarkt geen Hubhop meer maar KPN Hotspots. De naam van het bedrijf blijft wel behouden en Hubhop draagt voortaan de naam KPN Hubhop, wat duidt op een voortschrijdende integratie van Hubhop in KPN. “Het is niet de bedoeling dat daarmee de ondernemersgeest binnen KPN Hubhop ook verdwijnt. We willen een onderneming binnen KPN blijven. Ik denk dat juist dat dit op een verdergaande professionalisering van Hubhop duidt. Ik ben nu de laatste weeffoutjes er nog aan het uithalen maar wil er wel voor hoeden dat het innovatieve karakter van Hubhop behouden blijft,” zei Kroon tegen Emerce.

“We willen qua ontwikkeling van nieuwe diensten ook niet alles zelf meer gaan doen. We gaan ook op zoek naar bedrijven die willen meedenken met KPN Hubhop. Je kan dan aan partnerships denken,” verduidelijkte Kroon. Verder wil KPN Hubhop ondernemers ook de mogelijkheid geven om zelf een hotspot te creëren. Daarvoor is het bezig met een do-it-yourself-project. “Bedoeling is dat ondernemers met een doe het zelf-installatie-pakket hun eigen hotspot gaan inrichten,” vertelde Kroon.  De naam van dat nieuwe product wordt naar verluidt 'Hotspot-in-a-box'.

Voor de zomer komen er zeker nog 200 hotspots in telefooncellen (op pleinen en terassen van horeca-etablissementen). Ook wordt volgens Kroon gesproken met de NS over het wifi-geschikt maken van de infozuilen op de NS stations. “Maar die gesprekken lopen nog,” zei Kroon. Volgens de directeur van KPN Hubhop is de nieuwe strategie van Hubhop erop geënt zoveel mogelijk schaalgrootte te bereiken door te praten met grotere bedrijven voor het vergroten van de ’installed base’ van KPN Hubhop. Verder zei Kroon dat hij de doelstelling van 650 hotspots voor het einde van 2004 “hoopt te overtreffen.”

Volgens Eelco Blok binnen de raad van bestuur van KPN verantwoordelijk voor het vaste net en ook aanwezig op de bijeenkomst is wifi (draadloos internet) belangrijk voor KPN. Zowel voor de vaste als voor de mobiele divisie. Het telecombedrijf ziet het ook als vliegwiel om mensen andere producten en diensten van KPN af te laten nemen. KPN is verder van plan om promotieteams in te gaan zetten om het gebruik van draadloos internet te stimuleren. KPN Hubhop richt zich op reizende professionals (zakenmensen, redactie), scholieren en studenten en op toeristen. Ook liet Blok weten dat KPN Hubhop hoe dan ook markleider wil blijven in Nederland op het gebied van draadloos internet.

Of draadloos internet ook dat succes wordt wat er van verwacht wordt, zal in sterke mate afhangen van het de beprijzing en de gebruikersaantallen, zo luidde de concensus op de bijeenkomst van KPN. “Als draadloos internet niet aantrekkelijk geprijsd is, zal het nooit doorbreken bij de massa,” zo merkte Vincent Everts op. Hij denkt dat hotspots pas rendabel kunnen worden vanaf het moment dat een bedrijf over 2.000 hotspots beschikt. “Pas dan wordt het voor een breed publiek aantrekkelijk,” aldus Everts.

Deel dit bericht

3 Reacties

hengel

"We willen qua ontwikkeling van nieuwe diensten ook niet alles zelf meer gaan doen. We gaan ook op zoek naar bedrijven die willen meedenken met KPN Hubhop. Je kan dan aan partnerships denken," verduidelijkte Kroon. Of anders gezegd/niet in KPN-politieke taal; eigenlijk kan de rest van de markt het beter dan wij zelf, maar ik moet het wat voorzichtiger zeggen om mijn werknemers te sparen.Hotspots is leuk, maar erg omslachtig voor de gebruiker. Als de break-even aantallen al gehaald worden zal het daarna snel overbodig worden want dan is de penetratie van breedband via mobiel zodanig geworden dat de hotspots weer overbodig zijn. Een soort herhaling van de Kermit die door GSM werd ingehaald.

Boris

Ik reageer op Hengel die schrijft 'eigenlijk kan de rest van de markt het beter dan wij zelf, maar ik moet het wat voorzichtiger zeggen om mijn werknemers te sparen'. Hengel heeft helemaal gelijk maar ziet dat als een negatief iets. Het is altijd goed om van de fouten van anderen te leren en waarom het wiel opnieuw uitvinden als iemand anders dat al beter doet? HubHop (nu dus KPN HubHop) is een klein bedrijf wat zich moet focussen om succesvol te worden. Ik denk dus dat het een goed idee is om veel met andere partijen samen te werken en zo sneller te groeien…

Eric Schouten

Ik denk zeker dat KPN/HubHop hier goed bezig zijn. Ik ben het helemaal met Vincent Evers eens dat je wel een groot aantal hotspots moet hebben om er effectief gebruik van te maken. Co-marketing zal erg belangrijk zijn, net zoals KPN met Van der Valk doet zullen ze dit met andere ketens moeten doen. Als ik in de VS ben weet ik gewoon dat als ik op zoek ben naar Wi-Fi een Starbucks kan binnenlopen…. Starbucks logo's zijn sneller te vinden dan een HupHop of Wi-Fi sticker op het raam, dus je maakt er ook sneller gebruik van.Vandaar mijn vraag tijdens de presentatie over de Infostop zuilen, ik zie ze overal en denk constant, ah… hier zal ik moeten kunnen internetten… maar telkens een teleurstelling als het niet kan… Groeten,Eric

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond