Deel dit artikel
-

KPN neemt belang NTT Docomo over

KPN neemt het belang van 2.16 procent van NTT DoCoMo in KPN Mobiel over. Dit belang was op 30 juni 2005 gewaardeerd tegen een boekwaarde van 111 miljoen euro. DoCoMo neemt daarmee definitief afscheid van KPN als partner in i-mode, de dienst die in Europa niet zo succesvol is geworden als het Japanse telecombedrijf had gehoopt.

In mei 2000 nam NTT DoCoMo, het bedrijf dat i-mode in Japan op de kaart heeft gezet en dat daar een enorm succes geworden met 17 miljoen abonnees in 1999, een belang van 15 procent in KPN voor 5 miljard euro. Het was een van de belangrijkste telecom joint ventures van dat jaar. Beide partijen zouden actief gaan investeren in het merk i-mode, in eerste instantie in de Benelux en Duitsland, en via licentie-overeenkomsten ook in andere delen van Europa.

KPN kreeg echter al meteen met concurrenten te maken, waaronder Vodafone Live, en in 2002 werd het aandeel van NTT DoCoMo al teruggebracht tot 2,2 procent. Uit de meest recente cijfers van KPN blijkt dat er weinig groei meer zit in i-mode, zij het dat Duitsland beter presteert dan Nederland. In Japan zijn volgens de meest recente cijfers 45 miljoen gebruikers van i-mode. Buiten Japan (Europa, Australië, Rusland en Taiwan) telt i-mode slechts 5 miljoen abonnees.

Het merk I-mode blijft bij KPN overigens wel bestaan, zowel voor consumenten als het MKB en grote bedrijven. KPN dochter E-Plus houdt het exclusieve recht op gebruik van het merk i-mode. Als onderdeel van de overeenkomst betaalt KPN 5 miljoen euro aan NTT DoCoMo. KPN moest wel akkoord gaan met het gebruik door O2 in Duitsland van DoCoMo’s mobiele internetconcept, maar dan onder eigen naam.


Deel dit bericht

3 Reacties

Ludo Bergkamp - InfoSpace Mobile

Nou nou Emerce, iets meer feiten checken? i-mode presteert in Duitsland helemaal niet beter dan in Nederland, integendeel (zie kwartaalcijfers KPN). En neemt DoCoMo echt afscheid van KPN als partner in i-mode? Boude uitspraak, graag onderbouwing? Deze deal klinkt meer als een herschikking van investering dan een wijziging qua partnership?

Richard Hazenberg - Lunagames

NTT DoCoMo sluit nu eerder allianties ipv het nemen van belangen tav i-mode. Verkoop van belang brengt dit in lijn met andere allianties en zegt niet al te veel over toekomst van i-mode. Deelname van O2 in i-mode alliantie lijkt me positief voor de ontwikkeling van i-mode in Europa.

Ludo Bergkamp - InfoSpace Mobile

Het ANP-berichtje net tegengekomen – daar wordt een hele andere indruk gewekt. Het feit is dus: KPN heeft op de waarde van 111M Euro een korting van 106M gekregen, in ruil voor het opgeven van exclusiviteit op het i-mode concept (exclusief het merk) in Duitsland. Lijkt mij voor KPN een prima deal – die exclusiviteit lijkt mij toch echt wat minder dan 106M waard.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond