Deel dit artikel
-

KPN richting anderhalf miljoen tv-klanten

Telecombedrijf KPN won in het afgelopen jaar zeventien procent nieuwe tv-klanten, wat het totaal op 1,3 miljoen brengt.

Gemeten naar het aantal klanten voor digitale televisie kan KPN zich al meten met ‘specialisten’ als Delta, UPC en Ziggo. Uit de financiële cijfers die het telecombedrijf vanochtend over het derde kwartaal presenteerde blijken de tv-activiteiten stevig te groeien.

KPN claimt nu een marktaandeel van zeventien procent op de tv-markt. Die positie komt voornamelijk door het groeiend aantal klanten voor interactieve televisie. Dat is IPTV, televisie via ADSL. In de drie maanden tot september namen 73.000 huishoudens dit product nieuw af. Digitenne, dat digitale televisie via de ether verkoopt, verloor in die periode 15.000 klanten.

Het aantal klanten met single of dual play producten (een of twee KPN-producten) daalde, maar het aantal triple play klanten steeg met 31 procent tot 607.000. Triple play staat voor de combinatie televisie, telefonie en internet. Steeds meer consumenten nemen uit gemak een dergelijk combiproduct.

Uit de toelichting op de kwartaalcijfers: ‘KPN biedt zijn klanten standaard twee Interactieve TV ontvangers aan en maakt het sinds september mogelijk om op de iPad en laptop televisie te kijken.’

De gemiddelde omzet per klant per maand bedraagt bij televisie elf euro. Dat is twee euro meer dan vorig jaar. Die stijging komt op het conto van de IPTV-klanten.

Voor het einde van het kwartaal introduceert KPN een nieuwe interface op IPTV, wat de bediening moet vereenvoudigen.

Het internationale KPN-concern zag de omzet met 3,4 procent dalen tot 3,3 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde met 22 procent tot 657 miljoen euro. De nettowinst daalde met 38 miljoen tot 368 miljoen euro. Het bedrijf merkt duidelijk dat de consument overschakelt op een digitaal dataleven. Met IPTV speelt het bedrijf daar goed op in, op het vaste en mobiele front ziet het spraak- en sms-omzet harder teruglopen dan de dataomzet groeit.

Foto: Rick Wagner (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

ADSLwinkel.nl

Naast de triple play trend zien wij ook een duidelijke trend op ADSLwinkel.nl dat klanten pakketten kopen zonder telefonie (VOIP) erbij. Zowel single internet als internet & televisie zijn groeiende productgroepen. De groep die jaren fors groeide internet & telefonie daalt iedere maand verder.

Wij zijn benieuwd wanneer de quattro play pakketten gaan komen of in ieder geval de combinaties ertussen. KPN heeft met de Ipad al een eerste koppeling met een Mobile Device thuis, met Spotify ook al een koppeling met de mobiele telefoon, maar wanneer gaat deze integratie nog verder? Bel thuis met je mobiele telefoon via Wifi, kijk TV op je mobiele telefoon, met 1 druk op de knop internet vanaf je mobiel naar je laptop etc.

Wat verwachten jullie van de TV-markt met de flinke opkomst van glasvezel? Nog grote veranderingen?

Erwin Boogert

Heb je ook middelen om te zien hoe dat (wel tv/internet, geen telefonie) is bij de kabel?

Overstappen.nl

Kabelproviders richten zich vooral op de Alles-in-1 pakketten. UPC en Ziggo bieden nog maar mondjesmaat 2-in-1 pakketten aan, maar vooral de 3-in-1 met grote korting op bellen. Dit kan je op hun eigen ook sites zien, losse internet only, of internet + bellen zijn minder in de gratie en ook moeilijker te vinden. In dat geval lopen de ADSL aanbieders en kabel uit elkaar qua focus.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond